Пазарната икономика разчита на естественото равновесие между търсенето и предлагането. Когато това равновесие липсва, усещаме напрежение – като потребители, като граждани, като общество. Причината не е просто в инфлацията или международната криза, а в нещо много по-дълбоко – нарушената конкуренция. Това коментира в студиото на NOVA Богомил Николов от сдружение „Активни потребители“.
Не цените са проблемът – а липсата на реална конкуренция
„В България наблюдаваме картели, олигополи, а на места дори и реални монополи“, подчерта Николов. „Но вместо да търсим решения срещу тези форми на пазарно изкривяване, се опитваме да се борим с последствията – чрез административно ограничаване на цените. А това е задънена улица“, заяви той.
Според него основният въпрос не е „колко струва нещо“, а „можем ли лесно и бързо да сравним цените и да направим информиран избор?“.
Информационната асиметрия: невидимата бариера пред свободния избор
Големият проблем според Николов е така наречената информационна асиметрия – липсата на достъп до пълна и прозрачна информация за цените. „Пример – в един магазин маслото струва 7 лева, а в друг – значително по-малко. Но хората нямат време да обикалят пет различни магазина, затова купуват от най-близкия. Това е ограничен избор, който не стимулира конкуренцията.“
Той посочи добър пример от Турция, където вече функционира национален онлайн портал за сравнение на цени. „Само с няколко клика можеш да видиш колко струват еднакви продукти във всички големи търговски вериги. Така се прави ефективен пазар – с данни, не с догадки.“
Промоциите като капан
Още един пример за изкривена конкуренция са масовите промоционални кампании. „Виждаме брошури, реклами, отстъпки – всичко изглежда изгодно. Но когато стигнеш до касата, в количката си имаш няколко промоционални продукта и три пъти повече на редовна, често завишена цена. Това не е реална икономия – това е маркетингова илюзия“, коментира Николов.
Решението е пазарно, не административно
„Истинската защита от спекула не идва чрез таван на цените, а чрез силна конкуренция и информирани потребители“, категоричен е експертът. По думите му, ако законите за защита на конкуренцията се прилагат стриктно, а потребителите разполагат с ясна информация за пазара – те самите се превръщат в най-ефективния контролен механизъм.
„Потребителят е естественият коректив на пазара. Но когато е лишен от информация и изложен на нелоялни търговски практики, той е безсилен. Нека му върнем силата – чрез прозрачност и реален избор. Това е модерната пазарна икономика.“