С цел да се подчертае личният пример на преподавателите, в нов законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), внесен от „Демократична България“, се предлага забрана за използване на мобилни телефони в час и от учителите.
Законопроектът ориентира образователната система към бъдещето, поставяйки изискване държавата целенасочено да насърчава въвеждането и използването на иновации и технологии, включително изкуствен интелект. Цифровата компетентност, включително умения за работа с технологии и приложения на базата на изкуствен интелект, се въвежда като специфична цел в рамките на общообразователната подготовка.
Използването на изкуствен интелект в образованието не е просто технологична новост, а отговор на глобалната необходимост учениците да бъдат подготвени за живот и работа в дигитална среда. Персонализираното обучение, подпомагано от новите технологии, е предвидено като средство за преодоляване на индивидуални затруднения, за повишаване на мотивацията и за развитие на личния потенциал на всеки ученик.
Законопроектът предвижда още:
-
По-голяма автономност за местните общности;
-
Свобода на избора за родителите;
-
Гъвкавост за учителите и образователните институции.
За първи път в закона се дават ясни дефиниции на ключови понятия като „равен достъп“, „качествено образование“, „благополучие“ и „компетентности“, което създава основа за провеждане на целенасочени политики и измерима отчетност на институциите.
Акцент се поставя и върху грижата за най-ранната възраст чрез координация между предучилищното образование, здравеопазването и социалните услуги. Развитието в ранното детство обхваща както яслената грижа, така и предучилищното образование, като в тази възраст се формират основите на ключовите компетентности и се създават условия за предотвратяване на неравенствата.
Законопроектът предлага и по-прецизно определение на компетентностите като съвкупност от знания, умения и нагласи. Въвежда се и нов учебен предмет – „Добродетели“, в който учениците ще изучават ценностите, заложени в Конституцията на Република България, европейските принципи и Хартата на основните права. Същевременно предметът „Религия“ се запазва като свободно избираем, с равен достъп до всички религиозни традиции, включително и до неконфесионален вариант, гарантирайки правото на родителите да възпитават децата си според собствените си убеждения.
Сред допълнителните предложения са:
-
Задължение за общините да организират дейности по образователна десегрегация там, където съществуват сегрегирани детски градини, като се осигурява приемственост при преминаване в първи клас.
-
Правила за приоритетен прием, които да насърчават социалното приобщаване и да предотвратят вторична сегрегация.
Предвижда се възможност общинските съвети да определят такси за посещение на детски градини и ясли в неучебно време – от 1 юни до 14 септември, както и през ваканциите. Целта е да се избегне масовото заявяване на присъствие без реално ползване на услугата, което води до неоправдани разходи за персонал и поддръжка.
Допълнително се предвижда ранна и навременна подкрепа за деца със специални образователни потребности още във възрастовата група 0–3 години.
С промените се усъвършенства и механизмът за компенсации на родителите, чиито деца не са приети в общински заведения поради липса на места или поради предпочитание към частна алтернатива. Родителите ще могат да откажат предложено място и да продължат да получават компенсация до края на учебната година, с което се избягва принудително преместване на деца в средата на годината и се осигурява стабилност за семействата.