Скоростните пътища и автомагистралите в България ще бъдат оборудвани с камери за средна скорост. Системата ще стартира на 50 определени точки, а първите глоби се очаква да се налагат от 1 септември, един месец след обнародването на законодателните промени.
Първи участъци под наблюдение
Първоначално системата ще функционира ефективно само в определени отсечки. Един от тях е 10-километровият участък от Северната скоростна тангента между разклона за Требич и връзката с АМ „Хемус“.
Останалите точки са разположени по АМ „Тракия“, разделена на четири условни участъка:
- София – Пазарджик: 19 км между Вакарел и Ихтиман, както и отсечки преди и след тунел „Траянови врата“ и между пътните възли Пазарджик и Цалапица.
- Пазарджик – Стара Загора: Участъци между Пазарджик, Пловдив, Белозем, Оризово, Чирпан и Стара Загора.
- Стара Загора – Ямбол: Отсечки около Нова Загора, Калояновец, село Кортен, Сливен и Ямбол.
- Ямбол – Бургас: Разпределени отсечки между 2 и 20 км.
Следващите етапи включват участъци по АМ „Струма“ и АМ „Хемус“ (в частта ѝ до пътен възел Дерманци). Измерване на средна скорост ще има и по новия скоростен път Мездра – Ботевград след неговото завършване.
Как работи системата и какви други нарушения засича
Системата за контрол използва камери, монтирани в началото и края на отсечката, които засичат времето за преминаване. Ако то показва, че сте се движили с по-висока от разрешената скорост, ще получите глоба.
Камерите вече са свързани със системата на МВР и могат да засичат и други нарушения, като:
- Шофиране в аварийната лента.
- Липса на обезопасителен колан или каска.
- Движение без включени дневни или къси светлини.
Подобен контрол вече се осъществява и от общинските камери.
Въпроси и критики
Юристи и експерти повдигат въпроса за обозначаването на участъците. Според тях, ако зоните за измерване не са ясно обозначени с предупредителни знаци, фишовете лесно могат да бъдат обжалвани в съда. Този принцип на „превенция пред репресия“ е ключов за пътната безопасност.
Друга критика е свързана с чуждите граждани, тъй като в момента събираемостта на глобите за нарушения от тях е изключително ниска, особено за шофьори от страни извън ЕС.