След дълги години на забавяне, България предприема сериозни стъпки за модернизиране на своята железопътна мрежа. Целта е не само да се подобрят вътрешните връзки, но и да се изгради ефективна трансгранична свързаност със съседните държави. Тези усилия са от ключово значение за геостратегическата позиция на страната, особено по отношение на Коридор №8.
Коридор №8: Нова връзка с Република Северна Македония
Един от най-значимите проекти е изграждането на дългоочакваната железопътна линия между България и Северна Македония, чието строителство е започнало още през 1941 г.
- Участък Гюешево – границата: Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) обяви обществена поръчка за изграждането на 2,4 км жп линия от Гюешево до граничния тунел. Стойността на проекта е 576,4 млн. лв. без ДДС, а срокът за завършване е до 2028 г. Гара Гюешево ще се превърне в нов граничен пункт за пътници и товари.
- Граничен тунел Деве баир: За него предстои подписване на споразумение между двете държави, след което ще бъде избран изпълнител. Поддръжката ще се осъществява на ротационен принцип.
- Модернизация на линията София-Гюешево: Цялата жп линия, която в момента е с дължина 139 км, ще бъде модернизирана и електрифицирана. След реконструкцията дължината ще бъде съкратена до 117 км, а скоростта ще достигне 160 км/ч.
Проекти по Коридор №8 към Сърбия, Гърция и Турция
- Връзка със Сърбия: Тече модернизация на участъците Волуяк – Драгоман, като срокът за изпълнение е до 2028 г., и на София – Волуяк.
- Връзка с Гърция: България, Румъния и Гърция подготвят меморандум за разбирателство за модернизация на жп линията Радомир – Кулата. Проектът е на стойност 1,64 млрд. лв. и ще позволи скорости до 160 км/ч.
- Връзка с Турция: За първи път се обсъжда отдаване на концесия на нов жп проект Ямбол – Елхово – Лесово.
- Трети Дунав мост: Текат проучвания за изграждането на трети мост на Дунав, като България и ЕК настояват той да бъде комбиниран – за автомобили и влакове.
Ключови проекти по жп магистралата София-Бургас
- Елин Пелин – Костенец: Най-трудният участък от жп магистралата, който минава през Вакарелските възвишения, се очаква да бъде завършен до 2029 г. В него се изграждат 10 тунела с обща дължина над 20 км.
- София – Елин Пелин: Проектът е в ход, като срокът за изпълнение е до 2028 г.
След завършването на тези проекти, България ще е изпълнила своя дял от Коридор №8, което ще улесни пътуването и търговския обмен, и ще засили геостратегическата роля на страната в региона.