След всяка тежка катастрофа следват бурни реакции, раздвижване на институциите и вълна от обещания.
„Само със законодателни промени няма да стане. За пореден път, гледайки предишните промени на първо гласуване, преобладават завишаване на глоби и пак най-различни санкции, основно в тази посока – да съберем още едни пари от участниците в движението по пътищата, да ги глобяваме повече. Очевидно институциите трябва да си свършат работата. Законодателни промени са нужни, но не могат да са само в посока увеличаване на глобите. Бих им препоръчал горещо на нашите законотворци да прочетат внимателно т.нар. „Визия Нула“ на скандинавските държави – нещо, което от години прилагат. Има няколко компонента – от инфраструктурата, пътя, маркировката, знаците и всичко останало, до подготовката на водачите и чак тогава идват санкциите“, заяви адвокатът Петър Славов в студиото на „Денят ON AIR“.
У нас, напротив, често се действа „наопаки“ – акцент върху наказанията, без да се обръща нужното внимание на превенцията.
„Много лошо е, когато започват да се създават закони, само за да бъдат успокоени обществените очаквания, че нещо се върши. Има добра нормативна уредба, която просто трябва да бъде съблюдавана и изпълнявана. Нашите нормотворци винаги се втурват да правят нещо ново, с идеята, че ще е по-добре. А трябва фокусът да е върху контрол и превенция. Иначе – нормативи дал Господ. В България има много закони. Те просто не се спазват“, каза адвокатът Димитър Марковски в ефира на Bulgaria ON AIR.
Според Славов присъствието на полицията трябва да се усеща, но не чрез „играта на криеница“ с триноги камери, скрити в храсти. Служителите на МВР трябва да използват модерни патрулни коли, обозначени и сред трафика, за да възпитават респект и дисциплина у водачите.
Гостите обърнаха внимание и на нуждата от реформа в работата на вещите лица – отговорни за ключови експертизи при тежки катастрофи. Предвижда се въвеждане на обучения, изпити и по-строг контрол върху техния подбор. Според адв. Марковски, това е крачка напред към справедливо правосъдие и по-бързи съдебни процеси.
„Колкото и да се увеличават наказанията, виждате – това не намалява броя на катастрофите и загиналите. Контрол и превенция – това е решението. Съдията може да балансира наказанието, но трябва системата да не допуска да се стига до там“, каза още Марковски.