21 C
Пловдив
петък, април 25, 2025

Алкохолът зад волана няма да бъде подминат: Нови дрегери ще блокират училищните автобуси

До началото на новата учебна година всички училищни автобуси – както държавни, така и частни, използвани за превоз на ученици – трябва да бъдат оборудвани със заключващи дрегери. Това техническо средство автоматично блокира двигателя, ако засече алкохол в дъха на водача. Мярката е част от пакет от 37 предложения за повишаване на пътната безопасност, разгледани от правителството на последното оперативно заседание.

Вицепремиерът Гроздан Караджов, инициатор на идеята, обяви в публикация в социалните мрежи, че устройствата трябва да станат задължителни първо за училищните автобуси. Ако ефектът е положителен, системата може да бъде разширена и към обществения и междуградския транспорт. Финансирането ще бъде осигурено от фонда за пътна безопасност, а обществената поръчка за доставката на дрегери ще бъде обявена скоро, като дори при евентуално обжалване има шанс системата да бъде въведена до септември.

Как работи заключващият дрегер?

Устройството се състои от два основни компонента – уред за алкохолна проба и контролен модул. Преди да стартира двигателя, шофьорът е задължен да даде проба. Ако концентрацията на алкохол е над допустимата граница, двигателят не може да бъде запален. Всички опити – успешни или не – се записват: от отказ за проба до засечен опит за манипулация.

„Тези системи вече се използват масово в други държави и доказано спасяват животи“, заяви Караджов. В Литва те са задължителни за училищните автобуси още от 2016 г., а в страни като САЩ, Австралия и Нова Зеландия – се налагат като санкция от съда. В Австрия, Белгия и Финландия дрегерите са средство за реабилитация на шофьори, заловени в нетрезво състояние – те могат да се върнат зад волана само ако използват такова устройство.

Във Франция и Италия заключващите дрегери са задължителни за рецидивисти, а в Швеция – един от лидерите в превенцията – от 2006 г. всички камиони над 3,5 тона, използвани по договор с пътната администрация, трябва да бъдат оборудвани с тях. В Стокхолм са монтирани дори в автобусите на градския транспорт.

Тенденцията за интегриране на тези технологии в новите автомобили също набира скорост – над половината от новите коли, предлагани в Швеция, вече са с вградени дрегери. Автомобилните гиганти Volvo и Toyota също предлагат такива опции, а учебните коли са изцяло оборудвани с подобни устройства.

Колко струва безопасността?

Цената на един заключващ дрегер варира от 1500 до 3500 евро, а монтажът – между 150 и 300 евро. Скъпо? Зависи от гледната точка. „Човешкият живот няма цена“, категоричен е Караджов. Европейската комисия посочва, че ефективността на заключващите дрегери в предотвратяването на повторно шофиране в нетрезво състояние е между 40 и 95% – далеч по-висока от глобите и отнемането на книжката.

Очаквания и скептицизъм

„37-те мерки са реална стъпка към намаляване на смъртността по пътищата“, заяви вицепрезидентът Илияна Йотова. Тя обаче подчерта, че гражданите трябва да останат бдителни: „Да питаме всеки ден какво се случва с тези мерки. Да не се окажат просто поредното обещание.“

Йотова изрази надежда, че правителството ще действа сериозно и призова за прозрачност около последните уволнения в пътната система. „Ако има нарушения – да има и отговорност. Не ни трябва шум за три дни, а реална промяна“, каза тя.

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук