Начало КултураБългарският бизнес не е достатъчно подготвен за внедряването на изкуствения интелект в своите процеси

Българският бизнес не е достатъчно подготвен за внедряването на изкуствения интелект в своите процеси

от NewsPoint.bg
0 коментари

Висшият мениджмънт в компаниите не осъзнава необходимостта от бързи действия за ускоряване на внедряването на AI в организациите. Това показва глобално проучване на Adecco Group в партньорство с Oxford Economics сред 2000 топ мениджъри, което изследва промените на пазара на труда от гледна точка на топмениджмънта.

Две трети (67%) от ръководителите смятат, че технологии като AI и Generative AI (GenAI) ще имат значителен ефект върху бизнеса им след пет години. Само 33% от тях признават, че AI вече оказва влияние върху процесите и хората в момента.

Някои лидери са по-предпазливи относно ползите от AI – само 50% от финансовите директори и 51% от главните изпълнителни директори вярват, че той променя бизнеса им, в сравнение с 63% от главните оперативни директори.

Миналата седмица данните бяха потвърдени от Евростат, който съобщи, че през 2023 г. 8% от компаниите в Европейския съюз с 10 или повече служители са използвали технологии, базирани на изкуствен интелект.

През миналата година България беше на предпоследно място (3,6%) в ЕС по дял на фирми, използващи AI технологии, спрямо всички компании с 10 или повече служители. Последна беше Румъния (1,5%), а преди България се класираха Полша (3,7%) и Унгария (3,7%). Водещи бяха Дания (15,2%), Финландия (15,1%) и Люксембург (14,4%).

Проучването на Adecco Group разкрива липса на умения в топмениджмънта, което влияе на ефективността от внедряването на нововъзникващи технологии. Лидерите със стратегически роли трябва да бъдат убедени в ползите от AI, за да ускорят приемането му. Глобалните лидери често не вярват в уменията на своите екипи в областта на AI, което намалява разбирането за рисковете и възможностите и нуждата от стратегия за отговорното му прилагане, според Надежда Василева, изпълнителен директор на Adecco България.

Лидерите, които не разбират нововъзникващите технологии, рядко предоставят насоки и обучение на своите екипи. Според проучването почти половината (43%) от топмениджърите без доверие в знанията на своя екип, предлагат възможности за повишаване на уменията на служителите си.

Същевременно две трети (66%) от анкетираните ръководители планират да наемат нови таланти за позиции, изискващи AI умения, вместо да обучават съществуващите си екипи. Тази стратегия за „купуване вместо изграждане“ на таланти не е устойчива и може да доведе до повишаване на заплатите. 72% от бизнес лидерите предвиждат, че заплащането за длъжности, свързани с AI, ще се увеличи през следващите 12 месеца.

Според Надежда Василева, дигиталните и технологичните умения влияят на почти всяка роля, затова компаниите трябва да обмислят дали набирането на нови таланти е най-ефективният метод. По-устойчиво е инвестирането в обучения за повишаване на уменията и преквалификация, което подпомага вътрешната мобилност и осигурява устойчива заетост за настоящите служители.

Може също да харесате

Оставете коментар