Трима от четирима нашенци, живеещи в градовете, ще закупят поне едно нещо на намаленията, сочи допитване
Тази година онлайн продажбите по време на кампанията „Черен петък“ ще са по-високи от миналата, очакванията са за оборот от 500 милиона лева. Това каза в интервю за БТА председателят на Управителния съвет на Българската Е-комерс асоциация (БЕА) Жанет Найденова. Проучване на компанията за маркетингови анализи „Кантар“ (Kantar), реализирано по поръчка на „еМаг“, показва, че трима от всеки четирима българи, живеещи в градовете, възнамеряват да закупят поне един продукт по време на кампанията.
Найденова посочи, че „Черният петък“ е най-голямото намаление за годината в повечето онлайн продуктови категории. „Проучванията показват, че над 70 на от българите са пазарували тогава, а по данни на БЕА само за периода 17, 18 и 19 ноември 2023 г. онлайн продажбите са надхвърлили 250 млн. лева, като до края на ноември 2023 г. са реализирани онлайн покупки на стойност над 400 млн. лева“, каза Найденова.
„Черният петък“ вече започна в България. Кампанията е една седмица по-рано от Black Friday в САЩ, който по традиция е последният петък на ноември след Деня на благодарността, отбеляза тя.
Според нея през последните години този период се наложи като най-голямата кампания с намаления за годината за онлайн продажбите. Данните на асоциацията показват, че 75 на сто от предложенията по време на кампанията са с най-ниските цени по време на „Черния петък“ в сравнение с цените през цялата година. След края на ноември кампанията прелива в коледните намаления, които носят духа на Коледа и емоционалността на празника.
Потребителите промениха своите навици и очакват с нетърпение „Черния петък“, като датата при различните онлайн магазини варира през целия месец ноември. Покупките по време на кампанията за някои от големите онлайн магазини и платформи представляват около 25-30 на сто от годишния оборот, анализира Найденова.
Според нея това не е просто търговска кампания, а доказателство за развиващите се навици за пазаруване, като хората не само разпознават и биха участвали в кампанията, но и планират покупки от различни продуктови категории. Огромият брой нови клиенти, които всяка година се привличат чрез кампанията „Черен петък“, е ясно доказателство за продължаващото нарастване на доверието в електронната търговия и популярността на кампанията, в която потребителите намират изгодни оферти за своя вкус и бюджет, смята тя.
Проучване на БЕА за правото на онлайн купувачите да се възползват от 14-дневния срок за отказ от поръчка показва, че процентът върнати покупки средно е 8,3 на сто.
Сред най-купуваните стоки по време на „Черния петък“ са дрехи, обувки, парфюми, лична грижа и козметика, детски стоки, продукти за ежедневието и домашния любимец, бяла и черна техника, големи и малки домакински уреди, мебели и стоки за дома, телефони, лаптопи, таблети и различни компютърни аксесоари, гуми, авточасти и автоаксесоари, и др. Миналата година по време на кампанията българите са похарчили средно над 620 лв., което е със 120 лв. повече в сравнение с похарчения бюджет от средно 500 лв. по време на кампанията през предходната година, посочи Найденова.