Постоянният комитет на Бернската конвенция за девети пореден път отхвърли искането на българските зелени неправителствени организации за спиране на изграждането на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле, съобщава Еко Новини.
Това решение на Конвенцията е ключово, защото допуска още в началото на следващата година да започне същинското строителство на АМ „Струма“ по трасето от Кресна към София. Така е възможно до края на 2028 г. магистралата да бъде готова и въведена в експлоатация.
На недовършения 16-километров участък от АМ „Струма“ през Кресненското дефиле за последните 15 години са загинали 74 човека и са ранени над 400.
На тазгодишната сесия на Конвенцията в Страсбург е разглеждан казусът с изграждането на АМ „Струма“. Въпреки особено силния натиск, който през последните месеци зелените упражняват върху представителите на страните членки, както и лобирането от страна на други европейски зелени НПО, и този път те не успяха. Представителите на българската държава отново доказаха, че проектът е преминал екологичните процедури по българското и европейското законодателство. Конвенцията е отклонила искането на еколозите за нова, допълнителна оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС). Такава оценка има, влязла в сила още от 2018 г., и е преминала съдебни обжалвания.
И на тази сесия на Конвенцията в Страсбург зелените са били с внушителна делегация. Начело отново са били Андрей Ковачев, бивш главен съветник на Борислав Сандов и Тома Белев, Петко Цветков от швейцаро-българската фондация „Биоразнообразие“ и Андрей Ралев, активист на партията „Зелено движение“, чийто председател е Тома Белев.
Интересен е и въпросът кой плаща на зелените?
В тези предколедни дни в Страсбург, където се намира и Европейският парламент, цените на хотелите достигат четирицифрени стойности. Пътуването с прекачване също е много скъпо, както и самото пребиваване. Кой и защо плаща разходите на делегацията на еколозите, за да седят една седмица в един от най-скъпите градове по това време в Европа?
Резонният отговор е: тези, които искат да блокират изграждането на АМ „Струма“.
Има обосновани съмнения, че няколко централноевропейски държави, чужди НПО и наши балкански съседи никак не са доволни от довършването на транспортен коридор номер 4. Този коридор ще поеме голяма част от трафика към Гърция и Солун и ще донесе на България сериозни приходи от такси. Освен това, от над 20 години зелените лобират за два 16-километрови тунела на стойност над 3 милиарда евро – проект, зад който стои швейцарска компания. Дали е случайно, че двете швейцарски неправителствени организации „WWF“ и фондация „Биоразнообразие“ непрекъснато водят дела срещу този изключително важен проект, свързан с безопасността на движение и националната сигурност?
Конвенция на Съвета на Европа за опазване на дивата европейска флора и фауна и природните местообитания, известна като Бернската конвенция, е приета в Берн на 19 септември 1979 година и има за цел да насърчи сътрудничеството между подписалите я страни с оглед опазване на дивата европейска флора и фауна и техните естествени местообитания, и да защити застрашените миграционни видове. Конвенцията има ежегодни заседания, състоящи се в Страсбург, Франция, на които се разглеждат различни теми, свързани с околната среда в Европа.