Цената на билета за градския транспорт в Пловдив няма да бъде променяна след въвеждането на еврото от 1 януари. Това увери пред Радио Пловдив зам.-кметът по транспорт Александър Държиков, като подчерта, че естественото ценообразуване се доближава до 51 евроцента, но ще бъде закръглено надолу – до 50 евроцента.
На пръв поглед това звучи като добра новина за пътуващите, но липсва яснота как ще се гарантира качество на услугата при фиксирана цена – особено на фона на хронично закъсняващи автобуси, непокрити линии и влошени условия за пътуване.
Според Държиков, абонаментните карти също няма да поскъпнат, а цените им в лева и евро вече са обявени на местата за продажба. Въпреки това, не се представят никакви анализи или прогнози дали тази ценова политика е устойчива при растящи разходи за горива, труд и поддръжка.
Транспортните фирми, които обслужват линиите, нямат възражения срещу цената – твърдение, което също не е подкрепено с публични становища или договори. Това поражда съмнения за липса на реален диалог или прозрачност в договарянето между общината и превозвачите.
Генерален план… след години закъснение
До десет дни се очаква да бъде представен нов Генерален план за организация на движението в града – документ, който трябва да служи като стратегическа пътна карта за транспорта в Пловдив през следващите пет години. Според Държиков, за изготвянето му са осигурени 300 хил. лева от бюджета на общината.
Но тук идват сериозни въпроси:
-
Защо се действа толкова късно, при положение че проблемите с транспорта са известни от години?
-
Кой точно изготвя плана и ще включва ли реално обществено участие или просто ще се приеме формално?
-
Какво ще се случи междувременно с натоварения трафик, хаоса при паркирането и недостатъчната синхронизация на маршрути и разписания?
Според зам.-кмета, един от приоритетите ще бъде „отпушването“ на някои основни трасета, както и оформянето на нови паркинги върху съществуващи открити площи – но отново липсват конкретика, срокове и визия за дългосрочна устойчива градска мобилност.