Софийският булевард „Витоша“ продължава да привлича внимание на международната сцена, като тази година се изкачва с едно място до 50-а позиция в класацията на най-скъпите търговски улици в Европа. Средният наем за кв. м на месец вече достига 60,5 евро, което прави 726 евро годишно – с 6% повече спрямо миналата година, показва последното проучване на консултантската компания Cushman&Wakefield.
Докладът на компанията обхваща основните търговски улици в света, където се концентрират бутиците на луксозни марки, ресторанти и заведения за развлечения. В Европа лидер остава лондонската Ню Бонд Стрийт със среден наем над 20 000 евро на кв. м годишно, следвана от миланската Виа Монтенаполеоне и римската Виа Кондоти. Топ 10 включва още парижките Шанз-Елизе, Монтан и Сен-Оноре, както и улици в Цюрих и Рим.
„Витоша“ се нарежда на 41-а позиция в световната класация, като се изкачва с едно място спрямо миналата година. В Европа се включват по няколко улици от всяка страна, докато в световния списък – само по една.
Интересно е, че докато електронната търговия продължава да расте и се очаква до 2025 г. да достигне 7,4 трилиона долара годишно, физическата търговия остава стабилна и дори процъфтява. Наемите на търговските площи по света към третото тримесечие на 2025 г. са се увеличили с 4,2%, леко забавяне спрямо предходните 12 месеца, но все пак над нивото на глобалната инфлация.
В София интересът към търговските обекти се запазва висок. В моловете средният наем вече е 46,5 евро на кв. м, като свободните площи са ограничени до около 9 000 кв. м – едва 2,2% от всички обекти. Витоша остава предпочитано място за заведения и развлекателни обекти, а не за магазини на световни модни брандове, тъй като наличните помещения са маломерни и вече заети.
През тази година почти 34 000 кв. м нови търговски площи са влезли в експлоатация в страната – с 24% повече спрямо миналата година. Днес 55% от търговските площи са съсредоточени в 26 мола, а останалите 45% – в 63 ритейл парка, като тенденцията показва постепенно изравняване по площ между двата сегмента.
Булевард „Витоша“ затвърждава позицията си като най-значимата търговска и социална артерия на София, комбинирайки пазаруване, заведения и разходка, а ръстът на наемите е сигнал за устойчив интерес към столичния пазар.