16 C
Пловдив
понеделник, октомври 13, 2025

Частници ще контролират градския транспорт в Пловдив още 10 години

Общинската фирма „Екобус“ остава на хартия, а кметът Димитров предлага нови дългосрочни договори
Всичките 29 автобусни линии в Пловдив ще продължат да се обслужват от частни транспортни фирми поне още десет години. Това става ясно от предложението на кмета Костадин Димитров, който настоява Общинският съвет да му даде зелена светлина за откриване на нова процедура за избор на превозвачи.
На пръв поглед – рутинна административна стъпка. Но зад нея стои стратегическо решение, което ще определи съдбата на градския транспорт в Пловдив за цяло десетилетие – и то в момент, когато общината все още няма собствен реално работещ превозвач.
Стари схеми, нови договори
В доклада на кмета се припомня, че част от договорите с фирмите, сключени през 2016, 2018 и 2021 г., са били предсрочно прекратени заради системно неизпълнение на курсове и нарушения. Тогава техните линии са били временно възложени на други превозвачи, които „работят коректно“.
Сега обаче и тези временни договори изтичат, а вместо общината да използва момента, за да изгради собствена структура и контрол, се предлага нов десетгодишен ангажимент към частни оператори.
Формално решението изглежда икономически оправдано – частниците поемат инвестициите, а общината плаща субсидии. На практика обаче системата остава затворена, без реална конкуренция и без контрол върху качеството.
„Екобус“ – общинската илюзия
През последните години многократно бе обявявано, че общинското дружество „Екобус“ ще стане гръбнакът на собствен градски транспорт, независим от частниците. Идеята беше да се създадат две линии, управлявани изцяло от общината – с нови автобуси, електронна билетна система и прозрачна отчетност.
Днес, обаче, „Екобус“ съществува само на хартия – без автобуси, без персонал и без дейност.
Вместо това, градът отново се готви да подпише дългосрочни договори с фирми, някои от които вече са били санкционирани за неизпълнение.
Без контрол, без гаранции
Според експерти, заложеният срок от 10 години е прекалено дълъг и ще направи системата още по-инертна.
„Когато общината възлага на частници без реална алтернатива, губи способността си да налага контрол. А без общински оператор, гражданите остават без гаранция за редовен, качествен транспорт“, коментира източник от транспортния бранш.
Кой печели от статуквото?
Въпросът, който стои от години, остава същият: защо Пловдив не развива собствен транспорт, след като всяка година отделя милиони левове за субсидии на частници?
Докато „Екобус“ тъне в бюрокрация, а старите превозвачи чакат нови договори, пловдивчани продължават да се возят в остарели автобуси, с нередовни линии и без електронна отчетност.
Официално се говори за „модернизация“, практиката показва друго – повторение на старите схеми, но с нови подписи.

NewsPoint ще продължи да следи как Общинският съвет ще гласува предложението и дали ще постави условия за по-строг контрол и реален общински превозвач.
pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук