Пазарът на спиртни напитки в България продължава да расте умерено, но стабилно. Според последните данни на асоциацията спиритсБЪЛГАРИЯ, у нас годишно се продават близо 80 милиона литра алкохол, което формира пазар на стойност около 2 милиарда лева. Зад тези внушителни числа обаче се крият интересни тенденции в потреблението – както по отношение на честотата на покупките, така и на предпочитанията към определени категории и ценови сегменти.
Колко харчи българинът за алкохол?
На въпроса „Колко пари отделяте седмично за спиртни напитки?“ 31% от анкетираните отговарят, че не купуват алкохол всяка седмица. Това показва известна умереност в редовната консумация.
Сред останалите:
-
18% харчат между 16 и 25 лв. седмично;
-
15% – до 15 лв.;
-
10% – между 26 и 35 лв.;
-
Още 10% – между 36 и 50 лв.;
-
Около 5% надвишават 80 лв. седмично.
Данните са от национално представително проучване сред над 1 000 пълнолетни българи, цитирано от businessnovinite.bg.
Какво пием най-много?
Според пазара, най-предпочитаната спиртна напитка в България остава ракията, с дял от 45,31% от общото потребление. Следват:
-
Водка – 23,59%
-
Уиски – 16,52%
-
Узо и мастика – 7,89%
-
Ликьори – 3,04%
Цифрите се отнасят само до официалния пазар и не включват домашното производство на ракия, което остава широко разпространено, но извън регулациите.
Качеството измества количеството
Докато общият обем на продажбите остава стабилен, наблюдава се отчетлива тенденция към по-високо качество. Потребителите все по-често се ориентират към премиум продукти, включително отлежали напитки, специализирани аперитиви и джинове. Делът на премиум и престижните марки вече достига 3,5% от пазара – тенденция, която се засилва всяка година.
Най-популярният ценови сегмент остава достъпният – 57% от продажбите са в диапазона между 12 и 20 леваза бутилка. Следват:
-
Бюджетни марки под 12 лв. – 21%
-
Стандартен клас (20–50 лв.) – 18%
Ще поскъпне ли алкохолът?
Към момента няма индикации за рязко поскъпване на спиртните напитки през 2025 г. Средното годишно увеличение на цените е около 2%, основно заради нарастващите разходи за суровини, опаковки, транспорт и работна ръка.