В две от големите търговски вериги цените вече са изписани както в лева, така и в евро. В други две, преизчислението в евро се извършва само на фискалния бон. Това съобщи пред bTV изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия Николай Вълканов.
Според него известно объркване в началото е напълно нормално, особено сред по-възрастните потребители.
„Забелязал съм, че хората рядко обръщат внимание на етикетите. Трябва да гледаме внимателно — по-ниската цена, изписана в евро, често се възприема като промоционална“, обясни Вълканов.
По думите му има тенденция „да се търси под вола теле“, когато става въпрос за сезонно покачване на цените. Той подчерта, че внедряването на дигитални етикети значително улеснява процеса и свежда до минимум човешката грешка.
Сдружението за модерна търговия вече е подписало меморандум с Българската народна банка, а скоро се очаква подобен документ да бъде подписан и с правителството.
„С този документ се ангажираме да спазваме закона. Всички служители ще преминат обучение предварително, за да може преходът към еврото да се осъществи плавно“, допълни той.
Вълканов подчерта, че увеличението на цените следва да се случва само при реални икономически причини:
„Ако горивата или електроенергията поскъпнат, ако се повишат възнагражденията – тогава има основание. Но никой не трябва да злоупотребява с момента – нито производителят на мляко, нито доставчикът на услуга.“
По негови думи, най-голямото предизвикателство за търговските обекти ще бъде в началото на 2026 г., когато ще е позволено разплащане както в левове, така и в евро. Това ще наложи още по-стриктна организация и яснота в ценообразуването.