Очаква се увеличение на цените на конфитюрите и мармаладите с около 10-15% от лятото, тъй като нова наредба ще изисква по-голямо съдържание на плодове в тези продукти. Това прогнозира Стойко Кировски, председател на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци.
Повече плодове – по-високи разходи
Според новите изисквания ще се увеличат количествата пулпа или пюре в конфитюрите, желетата и мармаладите. Това ще засегне особено цените на най-търсените вкусове, тъй като плодовете, необходими за производството, са скъпи. Например:
- Боровинките струват 7-8 лв./кг
- Малините – 6 лв./кг
- Ягодите – 4 лв./кг
Проблеми със суровините и работната ръка
Производството на плодове в България не е достатъчно за нуждите на индустрията. Въпреки че този сектор се смята за приоритетен, над 74% от земеделските площи са засети със зърнени култури, а едва 10% – с плодове и зеленчуци.
За производството на конфитюри най-често се използват замразени плодове, което дава възможност за внос и частично компенсира недостига. Компаниите, които работят с пресни плодове, предпочитат внос от съседни държави.
Друг сериозен проблем е липсата на работна ръка. За да се справят с този недостиг, много фирми започнаха да наемат работници от Индия и Непал.
Възстановяване на пазара и ръст на износа
Въпреки предизвикателствата, 2024 г. приключи с положителни резултати. Според Кировски обемите са нараснали с близо 20%, а тенденцията се очаква да продължи и през 2025 г. Износът също се възстановява след пандемичния спад:
- През първите шест месеца на 2024 г. износът на конфитюри, мармалади, желета и пюрета е 7,5 млн. евро (2750 тона).
- Вносът за същия период е 6,39 млн. евро (2000 тона).
- За цялата 2023 г. експортът възлиза на 12,2 млн. евро, а вносът – 10,36 млн. евро.
Основни пазари и източници на внос
България изнася тези продукти в над 60 държави. Най-големите пазари включват:
- Германия
- Румъния
- Япония
- Русия
- Израел
Износът също така достига до САЩ, ОАЕ, Канада, Китай, Корея, Грузия и Мароко. Основният внос е от Турция, Румъния, Словения, Белгия и Гърция. През 2023 г. значително е нараснал и вносът от Иран.
Малък български пазар, но стабилни фирми с износ
Според Кировски най-стабилни са компаниите, които разчитат на износ, тъй като българският пазар е малък, а конфитюрите не са от първа необходимост. В страната над 200 компании произвеждат консервирани храни, но само около 10 произвеждат конфитюри и сладка наред с други продукти. Фирмите, които се занимават изключително с производство на сладка и конфитюри, са едва 4-5.
Въпреки индустриалното производство, домашното приготвяне на сладка остава популярно, включително сред младите.
Предпочитания на потребителите
Най-търсени са конфитюрите от боровинки и ягоди. Южните европейски държави предпочитат сладки вкусове, докато северните търсят по-кисели варианти като сливи и вишни. В по-богатите страни се увеличава търсенето на биопродукти и сладка с намалено съдържание на захар. За тях се използват естествени подсладители като ябълков или гроздов концентрат.
В Япония и други азиатски страни особено популярен е конфитюрът от рози, който в България се купува предимно от туристи.
Защита на традиционни български продукти
В момента Министерството на земеделието и храните работи по проекти за защита на сладкото от рози и лютеницата като традиционно специфични храни за България.
Новите изисквания: повече плод, по-малко вода
Според новата наредба, публикувана за обществено обсъждане, конфитюрите и мармаладите трябва да съдържат минимум:
- 450 г плодове на 1000 г продукт (за най-популярните вкусове)
- 350 г за конфитюри от френско грозде, калина, зърнастец, касис, шипки или дюли
- 180 г за конфитюр от джинджифил
- 80 г за конфитюр от пасифлора
При мармалада от цитрусови плодове се изискват минимум 200 г плод, от които 75 г трябва да са от ядливата част.
Съдържанието на сухо вещество в продуктите не може да бъде по-малко от 60%, което означава, че водата не може да надвишава 40%.
По-ясно етикетиране и преходен период
Допустимите съставки ще се ограничават до плодове или плодови пулпи, пюрета и водни екстракти, както и захари. На етикета на всеки продукт задължително ще се посочва количеството вложен плод на 100 г продукт.
До влизането в сила на наредбата, производителите ще могат да предлагат вече произведените конфитюри и мармалади до изчерпване на наличните количества.