16 C
Пловдив
събота, март 22, 2025

Държавна верига магазини ще продава евтини храни и стоки от първа необходимост

С приемането на държавния бюджет за 2025 г. парламентът одобри създаването на държавна търговска компания, която ще предлага не само храни на достъпни цени, но и основни нехранителни продукти като сапун, тоалетна хартия и чорапи. Предложението, внесено от Йордан Цонев и група депутати от „ДПС-Ново начало“, предвижда новото дружество да бъде със 100% държавен капитал, управляван от Министерството на земеделието.

Целта на компанията е чрез верига от магазини да продава стоки от първа необходимост с надценка до 10%, като се дава приоритет на българските производители.

Държавни магазини в пощите?

Първоначалната идея, представена от лидера на „ДПС-Ново начало“ Делян Пеевски, беше магазините да се намират в обектите на „Български пощи“. „Супер удобно е, пощи има навсякъде и хората в нужда ще могат да си купуват най-необходимите стоки“, коментира той.

В окончателно приетия бюджет обаче липсва конкретен ангажимент за сътрудничество с пощите. Това означава, че държавната компания може да сключи договор с „Български пощи“, но при нужда да отваря и самостоятелни магазини.

Парламентът определи капитал от 10 млн. лв. за новото дружество. Министерският съвет има срок от един месец след обнародването на бюджета в „Държавен вестник“, за да организира създаването и функционирането му.

Таван на надценките за основни храни

Успоредно със създаването на държавната търговска компания, правителството подготвя Закон за веригата на доставки на земеделски продукти и храни, който ще ограничи надценките в търговските вериги.

Предвижда се Министерският съвет да изготви списък от 22 основни храни, за които ще бъде въведен таван на надценката:

  • Преработвателите ще могат да слагат до 20% надценка.
  • Търговците на едро – до 10%.
  • За вносни храни – до 10% за всеки етап от веригата на доставки.

В списъка влизат продукти като ориз, боб, брашно, хляб, месо (свинско, пилешко, телешко), кайма, мляко, сирене, кашкавал, яйца, мед и картофи.

Идеята е да се подкрепят българските производители, но мярката може да доведе до изтегляне на някои вносни храни от пазара. Ако за търговците е по-изгодно да продават български стоки с 20% надценка, много от вносните продукти може да изчезнат от магазините, което потенциално би повишило цените за потребителите.

Повече български храни в магазините, но по-малко промоции

Законопроектът предвижда и други промени в търговските вериги:

  • Поне 50% от някои храни в големите магазини трябва да са български и да се продават на отделни щандове. Това ще важи за млечни продукти, прясно месо, яйца, мед, сезонни плодове и зеленчуци.
  • Ще се ограничи разпродажбата на промоция – не повече от 25% от договорените количества между производители и търговци ще могат да се предлагат с намаление.

Ограничаването на промоциите ще бъде в полза на производителите, но може да затрудни потребителите, които разчитат на намаленията за да пазаруват по-изгодно.

Очаква се всички заинтересовани страни – производители, търговци и браншови организации – да представят своите предложения по закона в рамките на следващата седмица.

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук