До края на годината ще заработи новата кадастрално-административна и информационна система на Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК), обявиха от Министерство на регионалното развитие и благоустройството. В нея е заложено всичко ново в областта на дигиталните технологии, така че да отговаря на съвременните изисквания за мрежова и информационна сигурност, както и на очакваните натоварвания при предоставяне на данни и услуги. Автоматизирани са всички възможни процеси по предоставяне на справки и документи, което значително ще намали срока за изпълнение на предоставяните услуги на гражданите, бизнеса, държавните и общински администрации, посочват от МРРБ.
Новата система ще даде възможност за служебен обмен на информация между различните държавни и общински ведомства, което ще допринесе за намаляване на административната и финансовата тежест за гражданите и бизнеса.
Според разработения от Агенцията по геодезия график миграцията на данните към новата система ще бъде направена в рамките на 5 дни, от 11 декември (сряда) до 15 декември (неделя). В този период информационните системи и порталът за електронни услуги на кадастрално-административната информационна система няма да бъдат достъпни, а АГКК няма да изпълнява услуги от кадастралната карта и кадастралните регистри, тъй като е необходимо да се извърши цялостно спиране на текущите системи и прехвърляне на всички данни.
Съществени подобрение в работата на кадастър са предвидени с подготвени от МРРБ промени в Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР), които неотдавна бяха пуснати за обществено обсъждане. Те целят да намалят разходите на бизнеса и гражданите чрез предоставяне на повече електронни услуги от кадастралните данни. С промените ще бъде регламентирано безвъзмездното предоставяне на електронни услуги на административните и съдебните органи. По този начин гражданите и бизнеса ще спрат да бъдат “куриери” на документи между административните органи, като им се спести време и пари както за издаването на документа, така и за транспорт, в случаите, в които трябва да пътуват до областния център, в който се намират гишетата на службите по геодезия, картография и кадастър, за да заявят и да получат необходимия документ. Различните администрации и съдебните органи вече няма да изискват от гражданите и бизнеса скици на имотите и други хартиени документи. Те ще бъдат предоставяни от АГКК по електронен път.
С промените в закона ще се премахне нормативното изискване кадастралната карта и кадастралните регистри да се изчертават на полиестерна недеформируема материя, а ще се създават, поддържат и съхраняват само в цифров вид.