Законодателните промени не засягат апартаментите на граждани
Целта е намаляване на сивата икономика
Затягат правилата за плащане на ДДС при сделки с имоти със законодателни промени, които са част от проекта на бюджет за 2025 г. и са предложени от Министерство на финансите. Ще бъде въведен специален ред за регистрация по ДДС и за плащане на данъка при продажба на нови апартаменти и терени от малки или нови фирми, които нямат необходимия оборот за задължителна регистрация по ДДС.
Специално е посочено, че новите правила няма да важат за продажби на имоти от граждани, които не са еднолични търговци. Подобно предложение за промяна в Закона за ДДС беше направено и от служебното правителство. Тогава брокери на имоти погрешно разбраха проекта и решиха, че идеята на Министерство на финансите е гражданите да плащат ДДС при препродажба на нови жилища, които са купили наскоро. Това би стопирало прилагането на схеми за бързи печалби от сделки с имоти, при които човек купува жилище в началния етап от строителството и го продава на по-висока цена при окончателно завършване на сградата.
Всъщност правилата за плащане на ДДС при продажба на апартаменти или къщи от граждани няма да бъдат променяни. И в момента ДДС при продажба на имоти от гражданин трябва да бъде плащан, ако той извършва тази дейност системно, с цел реализиране на печалба. Съдебната практика е, че за системна дейност се приема извършването на над две продажби на имоти в рамките на година, и то на жилища, купени специално с цел да бъдат препродадени, а не например получени по наследство или купени преди много години.
Новото предложение за промени в Закона за ДДС е свързано с продажбите на имоти от малки или нови фирми, които не са регистрирани по ДДС. “На регистрация по този закон подлежи всяко лице, което извършва две или повече от две облагаеми доставки с място на изпълнение на територията на страната в рамките на една календарна година на: 1. нови сгради или на части от тях, на прилежащите към тях терени, както и учредяването и прехвърлянето на други вещни права върху тях; 2. прехвърляне на правото на собственост или учредяването или прехвърлянето на право на строеж върху урегулиран поземлен имот по смисъла на Закона за устройство на територията”, гласят предложените промени в Закона за ДДС. Като задължение за регистрация по ДДС в Националната агенция за приходите възниква не по-късно от 7 дни преди датата, на която данъкът за първата облагаема доставка става изискуем.
Тези нови правила няма да важат за граждани, които не са еднолични търговци. Промените означават, че фирми, които не са регистрирани по ДДС, могат да продадат до една нова сграда, нов апартамент или терен без да платят ДДС. Но 7 дни преди да реализират втора такава сделка трябва да се регистрират по ДДС и при продажбата да внесат данъка в държавния бюджет.
Промените ще стопират възможността покупката на терени, върху които строителни предприемачи изграждат жилищни сгради, да минават през малки фирми, които не са регистрирани по ДДС. Срещу правото на строеж върху терена тези малки фирми получават апартаменти в новата сграда, които в последствие продават без ДДС.
Оборотът за плащане на данъка става 50 хил. евро
Сменят условията за регистрация по ДДС
Засичат продажбите за календарна година
Оборотът за задължителна регистрация по ДДС ще бъде засичан за календарна година.
Сменят правилата за задължителна регистрация по ДДС с промени в Закона за данък върху добавената стойност, предложени от Министерство на финансите. На задължителна регистрация по ДДС ще подлежат фирмите с годишен оборот над 50 хил. евро, предвиждат промените.
От началото на настоящата година влезе в сила по-висок праг за регистрация по ДДС – годишен оборот от 84 874 евро, което прави 166 хил. лв. С промените в закона този праг ще бъде намален на 50 хил. евро, което прави 97 791,50 лв., или малко под действащия през миналата година праг от 100 хил. лв. Промяната се прави, за да бъдат увеличени приходите в държавния бюджет от ДДС. При вдигане на прага за регистрация по ДДС част от малките фирми биха спрели да плащат данъка.
Друга съществена промяна при задължителната регистрация по ДДС е, че оборотът от 50 хил. евро трябва да е достигнат в рамките на календарна година. В момента на регистрация по ДДС подлежат фирмите, които превишат законовия праг в рамките на 12 последователни месеца. Освен това в момента, ако оборотът е достигнат за период не по-дълъг от два последователни месеца, включително текущия, фирмата е длъжна да подаде заявление за регистрация по ДДС в 7-дневен срок от датата, на която е достигнат оборотът. Тоест фирма трябва да се регистрира по ДДС и след два месеца работа, ако има големи обороти, без да се чака изтичането на 12 месеца от стартиране на дейността є. Това беше направено заради сезонните заведения по морето, които правят големи обороти в рамките на няколко месеца.
С промените оборотът за регистрация по ДДС ще се отчита за календарна година. След изтичане на календарна година фирмите ще засичат оборота си за предходната и, ако е над 50 хил. евро, трябва да се регистрират по ДДС, а ако е под този праг, може да поискат дерегистрация, ако досега са плащали данъка.
С промените в Закона за ДДС се запазва сегашното правило, че при последователното извършване на еднородна дейност в един и същ търговски обект в страната от две или повече свързани фири или фирми, действащи съгласувано, в годишния оборот на всяка следваща фирма се включва оборотът, реализиран в обекта от всички предишни фирми. Дейността се приема, че е еднородна, когато има идентичност по отношение на две или повече от следните характеристики: предлаганите стоки или услуги, ползваните активи, персонала, търговската марка/наименованието на обекта, доставчиците/клиентите. Не се приема, че е налице последователно извършване от две фирми на еднородна дейност, когато има прекъсване на дейността за повече от един месец от датата на преустановяване на дейността от предходната фирма до датата на започване на дейността от следващата фирма. Така е достатъчно сезоните заведения на морето един месец през зимата да не работят и следващото лято собственикът може са стартира дейността си с нова форма, която не е регистрирана по ДДС.
Повишават налозите за част от трудовите договори
МФ подготвя дългосрочни мерки
Част от гражданските договори да бъдат приравнени на трудови, планират от Министерство на финансите.
За част от гражданските договори ще бъдат плащани данъци и осигуровки като при работа на трудов договор. Това е част от дългосрочни мерки на Министерство на финансите (МФ) за намаляване на сивата икономика. Няколко такива мерки са посочени в актуализираната бюджетна прогноза на МФ до 2028 г., но те няма да влязат в сила през настоящата 2025 г.
Предстои разширяване на определението за “трудови правоотношения”, с което да се постигне по-голяма прозрачност относно доходите и дължимите данъци и осигуровки с оглед равнопоставеност на работещите по трудово правоотношение. Проблемът е, че сега често наемат хора на граждански договор, за да плащат по-малко налози, въпреки че характерът на работата изисква трудов договор. За доходи по гражданските договори хората имат 25% нормативно признати разходи, върху които не дължат данък. При гражданския договор не се внасят осигуровки за трудова злополука, професионална болест, безработица, общо заболяване и майчинство. Ако възнаграждението по граждански договор след приспадане на нормативно признатите разходи е по-малко от минималната заплата и човекът не е осигурен на друго основание, осигуровки въобще не се дължат.
Друга подготвяна промяна е стартиране на възможност НАП да получава данни от камерите за платени тол такси и кантарите по пътищата на Агенция “Пътна инфраструктура”. Така данъчните ще могат да следят движението на камиони с рискови за бюджета стоки. Планира се въвеждане и на стандартен одитен файл, който фирмите всеки месец да подават в НАП, но и това няма да стане през настоящата година.
Вдигат цените на винетките
Подготвят увеличение на тол таксите
Планират увеличение на цените на винетките и тол таксите.
Цените на винетките за леки коли и тол таксите за камиони ще бъдат повишени, а целта е увеличение на приходите в държавния бюджет, става ясно от мотивите към проекта на бюджет, подготвен от Министерство на финансите.
През 2023 г. цената на годишната винетка за колите беше намалена от 97 лв. на 87 лв. С 10% бяха намалени цените и винетките с по-кратък срок. През 2025 г. се предвижда възстановяване на цените на винетките на предишните им нива, което ще доведе до допълнителни приходи по бюджета в размер на 12,4 млн. лв. Това означава поскъпване на уикенд винетката от 9 лв. на 10 лв., на седмичната от 13 лв. на 15 лв., на месечната от 27 лв. на 30 лв., на тримесечната от 48 лв. на 54 лв., а на годишната от 87 лв. на 97 лв.
Ще бъдат увеличени и тол таксите за камионите, които директно влизат в цените на крайните продукти, които продават в магазините. Дългото задържане на размера на тол таксите представлява временно съобразяване и намиране на компромисно решение, с което да бъдат удовлетворени исканията на превозвачите, пише в мотивите към проекта на бюджет. През последните години има съществено нарастване на цените на материалите, влагани в пътното строителство, както и на труда. При сравнение на цените на пътните такси в Европа и в България се установи, че в сравнение с таксите за изминато разстояние в Сърбия, таксите в България са с около 55% по-ниски за тежкотоварните пътни превозни средства, а спрямо тези в Гърция, Унгария и Австрия тези в България са около три пъти по-ниски. През 2025 г. се предвижда ръст в размера на тол таксите, което ще доведе до увеличение в приходите с 198,9 млн. лв. на годишна база, при събрани 512,6 млн. лв. през миналата година.