Европейската комисия предложи мащабна реформа на правилата за пътна безопасност и регистрация на автомобилите в Европейския съюз. Според Брюксел, действащите регламенти вече не отговарят на динамичното развитие на автомобилните технологии и нуждата от по-висока защита на потребителите.
Основни промени
Новите правила ще поставят акцент върху повишаването на безопасността на пътищата и подобряването на качеството на въздуха, като отчитат увеличаването на електрическите автомобили и навлизането на модерни технологии като усъвършенстваните системи за подпомагане на шофьора.
Сред предлаганите мерки са:
-
Въвеждане на редовни технически прегледи за електромобилите;
-
Нови тестове за електронните системи за безопасност;
-
Подобрени методи за измерване на вредните емисии;
-
Задължителни годишни проверки за автомобили и микробуси на възраст над 10 години, които допринасят значително за замърсяването на въздуха.
В момента в много страни от ЕС прегледите се провеждат на всеки две години, за разлика от България, където те са ежегодни.
Манипулиране на пробега – престъпление
Европейската комисия предлага пробегът на автомобилите да се записва при всеки технически преглед, а умишленото му манипулиране да се квалифицира като криминално престъпление. Според новите правила, при всяко сервизно обслужване или ремонт, пробегът също ще трябва да бъде документиран в национални бази данни.
Тази мярка цели да ограничи измамите при продажба на автомобили втора употреба, при които нерядко пробегът е намален, за да се повиши изкуствено цената на превозното средство.
Ако даден автомобил бъде регистриран в друга държава от ЕС, страната на новата регистрация ще трябва да получи информация за реално изминатите километри от страната, в която автомобилът е бил регистриран преди това.
По-лесна регистрация и обмен на данни
Сред предложенията е и създаването на цифрови сертификати за регистрация на автомобилите, които ще заменят традиционните хартиени талони. Това ще улесни трансграничния обмен на данни и ще позволи по-бързо разпознаване и проверка на регистрационните документи в рамките на ЕС.
Освен това техническите прегледи ще бъдат признати във всички страни членки. Така например български автомобил, минал преглед в България, няма да се нуждае от нов преглед при временно пребиваване в Германия.
Реформата обхваща три директиви на ЕС, свързани с техническите прегледи, регистрацията на превозните средства и контрола върху пътната безопасност.