Италия е закупила и тествала козметични продукти оттам, които не съдържали рекламираните съставки.
Пазарувате от китайски сайтове? Те ни заливат отвсякъде в интернет пространството. Някои от тях са толкова агресивни, че веднъж погледнеш ли стоките им, няма как да се отървеш от последващи реклами. Предлагат ни продукти на цени, много по-ниски от себестойността им. Дамска рокля за 4 лева. Как ви звучи? А знаете ли какви са рисковете и как да ги избегнете?
При покупки от онлайн магазини от трети страни, потребителите трябва да търсят информация за производителя, състава и характеристиките на стоките, както и за условията на сделките. Основателката на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова предупреждава за това по повод колективната жалба, заведената от Европейската организация на потребителите (BEUC) до Европейската комисия срещу китайската платформа Temu.
„Търговците, които имат езикова версия на своя електронен магазин за европейска държава или от платформата им пазаруват граждани от Европейския съюз (ЕС), са задължени да спазват европейското потребителско законодателство по отношение безопасността на продуктите, нелоялните търговски практики и новия Закон за цифровите услуги“, обяснява Руменова.
Тя подчертава, че тези икономически оператори трябва да имат свой представител в ЕС, който да гарантира, че пуснатите в продажба продукти са преминали успешно тестовете за съответствие с европейското законодателство относно безопасността и който да съдейства за изтеглянето на рискови стоки. „Хората трябва да имат предвид, че произведените в страна извън ЕС продукти може да отговарят на местното законодателство относно качеството и безопасността, но не и на европейското, и това да носи рискове за здравето и живота на потребителите“, разяснява експертът. Добавя, че съгласно европейското законодателство потребителят има право да върне опасна стока и да получи парите си, както и да потърси обезщетение за претърпени вреди – нещо, което би било много сложно, когато търговецът не спазва европейските правни норми.
Причините за жалбата на BEUC срещу Temu са, че платформата често не успява да предостави важна информация на потребителите относно продавача на дадена стока, разчита на манипулативни практики за генериране на допълнителни продажби или усложнява процеса на закриване на акаунта.
В подкрепа на препоръките от „Ние, потребителите“ са и резултатите от наблюдения на някои от членовете на BEUC върху дейността на платформата Temu. Италия, например, е закупила и тествала козметични продукти оттам, установявайки, че те не включват или частично предоставят списъка на съставките. Германия е констатирала подвеждащи отзиви за продукти и заблуждаващи ценови отстъпки.
Много български потребители също изразяват съмнение, че някои от предлаганите в китайски сайтове като Temu и Shein стоки се срещат и в българските физически и електронни магазини, но на значително по-високи цени. Във връзка с това от „Ние, потребителите“ коментират: „Ако български търговци предлагат за продажба продукти на производители от страна извън Европейския съюз, трябва да се уверят, че тези изделия съответстват на европейското законодателство, предоставят на потребителите цялата задължителна информация за продуктите и за употребата им и че производителят има свой представител в ЕС. Същото трябва да съблюдават и самите потребители, за да се предпазят от рискове.“