33 C
Пловдив
сряда, юни 4, 2025

Екотаксите скачат рязко: удар по старите коли, тежкотоварните машини и дори електромобилите

Правителството подготвя сериозен финансов удар по шофьорите – планира се чувствително увеличение на екотаксите при първоначалната регистрация на автомобили в България. Промените са заложени в проект за нова Наредба за продуктовите такси, вече публикуван за обществено обсъждане. Засегнати ще бъдат всички – както собствениците на нови коли, така и на употребявани, включително хибридни и дори електрически превозни средства.
Най-силно засегнати: старите коли, над 10 години
Най-драстично е увеличението при автомобилите с двигатели с вътрешно горене на възраст над 10 години – от 310 лв. на 385 лв., което означава скок от 24,2%. Това ще удари пряко хората с ограничени финансови възможности, които и без това трудно поддържат старите си автомобили.
При новите бензинови и дизелови коли таксата също нараства – от 125 лв. на 150 лв.
Хибридите също не остават незасегнати – макар и по-леко – от 100 лв. на 105 лв.. Единствената категория, при която не се предвижда промяна, са новите електромобили до 3,5 тона, при които таксата остава 102 лв.
Според Министерството на околната среда целта е насърчаване на по-чиста мобилност. Но експерти вече предупредиха: мярката ще има обратен ефект – ще тласне още повече хора към още по-стари и евтини коли, тъй като новите стават все по-недостъпни.

Увеличение и при тежките превозни средства
Новата наредба не пощадява и собствениците на камиони, автобуси и микробуси. Скоковете тук са дори по-внушителни:
  • M2 и N2 (нови): от 625 лв. на 655 лв.
  • M2 и N2 (над 10 години): от 1550 лв. на 1890 лв.
  • Големи автобуси и камиони (нови): от 938 лв. на 1010 лв.
  • Същите (над 10 години): от 2325 лв. на 2940 лв.

За първи път: екоудар и по употребяваните електромобили
Нов момент в законодателството е въвеждането на екотакса за внос на стари електромобили – нещо, което досега липсваше напълно.
Таксите за електрически превозни средства до 5 години ще бъдат:
  • Леки електромобили до 3,5 т (М1/N1) – 180 лв.
  • Микробуси (M2/N2) – 815 лв.
  • Големи автобуси и камиони (M3/N3) – 1280 лв.
Причината – според институциите – е, че при последната редакция на наредбата през 2018 г. практически не е имало употребявани електромобили, докато днес пазарът е различен.

Шокираща статистика: автопаркът ни е сред най-старите в ЕС
Данните от КАТ са тревожни – над 2,8 млн. от общо 3,1 млн. леки коли в България са на възраст над 20 години.
През 2024 г. са регистрирани над 250 000 употребявани коли, докато новите са едва една пета от това число.
И въпреки скромния ръст в продажбите на нови автомобили, българинът остава зависим от евтините стари коли, просто защото други опции няма.

Такса и за… цигари с пластмасов филтър
Наредбата въвежда и друга, по-малко очаквана мярка – екотакса за тютюневи изделия с пластмасови филтри, включително и за нагреваеми продукти.
Таксата ще бъде 0,25 лв. на килограм и ще се отнася за:
  • Цигари и пурети с пластмасови филтри
  • Отделно продавани филтри
  • Нагреваеми изделия с пластмаса
Мярката е част от усилията за ограничаване на замърсяването с еднократни пластмаси, каквито са и цигарените филтри – сред най-често срещаните отпадъци в природата.

Посланието е ясно: ще плащаме повече – за всичко
Предложените промени ще засегнат почти всеки:
Нов автомобил, стар автомобил, електромобил, автобус, камион или дори цигара – няма изключения.
Правителството разширява обхвата на екологичните налози, но големият въпрос остава:
Това ли е пътят към устойчивото бъдеще – или просто поредното бреме върху плещите на обикновения гражданин?
pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук