От 1 юни 2025 г. хартиената трудова книжка е заменена от единни електронни трудови записи. Те са част от Регистъра на заетостта, който се администрира от Националната агенция за приходите (НАП).
Служителите трябва активно да следят дали всички данни в електронните им трудови книжки са въведени коректно и навреме, съветват от Националния осигурителен институт (НОИ).
Защо е важно да следим данните си?
Според Зоя Добрева, началник сектор „Отпускане на пенсии“ в НОИ-Бургас, електронната трудова книжка е официален удостоверителен документ. Данните в нея ще бъдат ключови за изчисляването на стаж, пенсия и право на обезщетения.
- Как да проверим? Проверката се извършва с квалифициран електронен подпис или ПИК през портала на НАП. Така всеки служител може да следи записите в своята електронна книжка.
Ангажименти на работодателите и бъдещи стъпки
Работодателите имат срок до 1 юни 2026 г. да оформят и заверят трудовите книжки, издадени преди промяната. Те трябва да запишат с цифри и думи продължителността на стажа, положен при тях, след което да върнат документите на служителите.
Експертите от НОИ подчертават, че старите хартиени трудови книжки продължават да бъдат официални удостоверителни документи. Затова Зоя Добрева препоръчва на всички лица да съхраняват своите книжки до пенсионирането си.