Начало ПОСЛЕДНИ НОВИНИЕвропа е залята от вълна от евтини китайски пратки – и краят не се вижда

Европа е залята от вълна от евтини китайски пратки – и краят не се вижда

от NewsPoint.bg
0 коментари

Китайският гигант за бърза мода Shein отвори в началото на ноември първия си физически магазин в Париж. Събитието предизвика огромен интерес — както от фенове на марката, така и от десетки протестиращи, които изразиха недоволството си от трудовите практики, качеството на продуктите и негативния ефект върху околната среда. Фактът, че магазинът се появява в сърцето на една от модните столици на света, допълнително разпали дебата около присъствието на Shein в Европа.

Компанията често е сравнявана с друг китайски онлайн гигант — Temu. Макар да работят по различни модели, резултатът е сходен: европейският пазар се залива от безброй нискостойностни пратки, изпращани директно от китайски производители.

Въпросът има и политическо измерение. По действащите правила в ЕС пратки под 150 евро не подлежат на митническо облагане. Това улеснява навлизането на платформи като Shein и Temu. САЩ вече затегнаха режима и премахнаха освобождаването от мито за пратки под 800 долара, което доведе до рязък спад в доставките. В Европейския съюз подобна реформа се очаква едва след 2028 година.

По данни на двете компании за първата половина на 2025 г. Temu е отчела средно 115 млн. активни потребители месечно, а Shein – 145 млн. И двете платформи бележат 12% ръст спрямо предходните шест месеца. Нарастващата им популярност обаче засилва опасенията за екологичния отпечатък на техния модел.

Повечето стоки се изпращат индивидуално опаковани, транспортирани са по въздуха и пристигат направо от фабриките — фактори, които водят до значителни въглеродни емисии. Евтините дрехи често се изхвърлят след кратка употреба, а митническите служби в ЕС са натоварени до краен предел. Само през 2024 г. в съюза са внесени около 4,6 млрд. нискостойностни артикула, като 91% от тях идват от Китай — двойно повече от предходната година и три пъти повече спрямо 2022 г.

Директорът на Европейската асоциация за защита на потребителите Агустин Рейна определя случващото се като „цунами от малки пратки от Китай“, за което засега липсва ефективно решение. Освен екологичните щети, тревога буди и безопасността на продуктите. Потребителски организации предупреждават, че значителна част от артикулите не покриват европейските стандарти.

Ново изследване на германската Stiftung Warentest, проведено с експерти от Белгия и Дания, показва, че от общо 162 закупени артикула от Temu и Shein, 110 не отговарят на нормите, а около една четвърт са определени като потенциално опасни. Установени са високи нива на формалдехид и тежки метали като кадмий, а някои кабели дори се разтапят по време на употреба.

Европейските институции вече реагират. През май Европейската комисия предупреди Shein за мними намаления и заблуждаващи твърдения, включително „зелени“ послания без покритие. През юли Temu беше обвинена в нарушение на Закона за цифровите услуги заради липса на достатъчни мерки срещу забранени продукти — разследването продължава и може да доведе до тежки санкции.

Във Франция санкциите вече се струпват. Страната наложи глоба от 40 млн. евро на Shein, а общият размер на наказанията срещу компанията там през 2025 г. достигна 191 млн. евро. Италия също глоби Shein с 1 млн. евро през август за подвеждащи екологични твърдения. През октомври германските власти започнаха разследване срещу Temu за предполагаема манипулация на цените на немския пазар.

Франция работи и върху нов пакет регулации, насочени директно към бързата мода — забрана на рекламите, задължителни отчети за екологичния отпечатък и допълнителни такси, които може да достигат до 10 евро за всяка продадена дреха.

Експерти предупреждават, че макар глоби и регулации да се увеличават, те по-скоро ще забавят, отколкото ще спрат експанзията на китайските платформи. Според Агустин Рейна Европа се нуждае от по-координирани действия, по-строги правомощия и реални последици за компаниите, които продават опасни или несъответстващи продукти.

До промяната на данъчния режим през 2028 г. Shein и Temu вероятно ще продължат да укрепват позициите си, а европейските потребители едва ли ще се откажат от изкушението на ултраевтините стоки.

Може също да харесате

Оставете коментар