Имитиращите млечни продукти, по-известни сред потребителите като „фалшиво сирене“, все по-често намират място в кошницата на българина. Въпросът е дали това се дължи на високите цени на традиционното сирене или на отслабващо доверие към местните производители.
В студиото на „Денят започва“ темата бе дискутирана от д-р Сергей Иванов от Асоциация „Активни потребители“ и Андрей Велчев от Сдружението за достъпна и качествена храна.
Според д-р Иванов българските купувачи често не подозират, че консумират имитиращи продукти. „Да сте виждали отделни щандове за такива стоки? Самото понятие „имитиращи продукти“ е български патент. В ЕС тази технология е забранена от повече от две години. В повечето държави подобна практика би била предмет на наказателно производство“, подчерта той.
Андрей Велчев обаче изрази противоположна позиция. По думите му вече 15 години едни и същи твърдения периодично се повтарят и „тероризират потребителите“. Той увери, че всички изисквания за етикетиране и отделяне на имитиращи продукти от млечните са изпълнени. „Те са с по-високо водно съдържание и се предлагат на обособени щандове, ясно обозначени. Нарушителите подлежат на много строги санкции“, каза Велчев.
Така спорът около „фалшивото сирене“ остава отворен – между обвинения в подвеждане и уверения за прозрачност, а потребителите продължават да избират според цената и личното доверие.