Българските лични документи подлежат на връщане на съответния орган, който ги е издал, в няколко конкретни случая. От Министерството на вътрешните работи напомнят, че задължението за връщане важи в следните ситуации:
-
при смърт на притежателя;
-
при загубване на българско гражданство;
-
при установяване на нередности в документа – например ако има преправяния, зачертавания, заличавания, добавки, липсващи или прибавени страници, подменена снимка, неясен печат или когато снимката не съответства на лицето;
-
при отпадане на основанието за издаване или ползване на документа;
-
при изтичане на срока на валидност.
В случай на изтекъл паспорт, гражданите трябва да го върнат в срок от три месеца след датата на изтичане. Документът се предава в звено „Български документи за самоличност“ към:
-
районното управление на МВР,
-
областната дирекция на вътрешните работи, или
-
Дирекция „Български документи за самоличност“.
Ако паспортът не бъде върнат в определения срок, се налага глоба в размер от 20 до 150 лева.
От МВР призовават гражданите да бъдат отговорни и да спазват изискванията, с цел гарантиране на редовността на документите и избягване на злоупотреби с тях.