Туристическият сезон в Кранево започва с тревожен недостиг на кадри в хотелския сектор. Очакват се много гости по Северното Черноморие, но се очертава сериозен проблем – няма достатъчно хора, които да ги обслужват. Особено осезаема е липсата на работници от Бангладеш, които през предишни години запълваха празнините в бранша.
Хотелиерът Станислав Димитров коментира пред БНТ, че въпреки навременно подадени документи за наемане на чуждестранна работна ръка, процесът тази година е блокирал.
„Подадохме документите още през февруари. Разрешенията бяха изготвени бързо, изпратихме ги, но оттам нататък всичко зацикли. В един от последните случаи, молба от 27 март получава отказ чак на 12 май, а самият отказ е връчен на работника едва на 22 май. А те трябваше да пристигнат на 19 май“, обяснява Димитров.
Той споделя, че тази година е очаквал около 15 служители от Бангладеш, но до момента е получил пет отказа. За сравнение, миналата година е очаквал осем души, но реално е пристигнал само един.
Според него основен проблем е и липсата на интерес към сектора сред българските кандидати.
„Хората искат високи заплати, но нямат нужната подготовка. В туризма се работи интензивно и постоянно, а бизнесът е принуден да наема по 7–8 души за работа, която иначе би се вършила от трима. Това неминуемо води до по-ниски заплати“, казва той.
Допълнително, наемането на чужденци излиза скъпо на работодателите. Те поемат всички транспортни разходи, престой, изхранване, застраховки, документи, както и таксите за интервюта в консулствата.
„Тези хора не са евтина работна ръка, както мнозина си мислят. Но за разлика от мнозина тук, те идват с желанието да работят“, казва още Станислав Димитров.
Според действащите правила, граждани на трети държави, наети в ЕС, имат право да работят само за една фирма. Работодателят е длъжен да уведоми Инспекцията по труда и Миграционна служба за тяхното пристигане и при отсъствие повече от два дни – да информира обратно институциите.