19 C
Пловдив
понеделник, октомври 13, 2025

Интересът към дубайския шоколад расте със забележителни четирицифрени темпове

Някои хранителни тенденции отшумяват бързо, но други успяват да пуснат трайни корени и да преобразят пазара. Ярък пример за второто е т.нар. „Дубайски шоколад“ – лакомство, чийто успех в социалните мрежи бързо се превръща в глобално сладкарско течение, пише „Асошиейтед прес“.

Сладкият, богат вкус и най-вече уникалната плътна и хрупкава текстура, които популяризираха оригиналните блокчета, вече вдъхновяват цяла вълна от нови десерти.

Всичко започва през 2021 г., когато компанията „Fix Chocolatier“ от Обединените арабски емирства (ОАЕ) създава „Дубайския шоколадов блок“ (Dubai chocolate bar). Към 2023 г. той вече е широко известен, особено благодарение на масовата си популярност в TikTok.

Класическият десерт представлява дебела обвивка от млечен шоколад, която обгръща кремообразен пълнеж. Основната тайна се крие в пълнежа: паста от шамфъстък (често смесена с тахан), в която е добавено кадаиф – хрупкаво, настъргано фило тесто. Комбинацията от топящ се шоколад, мек крем и хрупкаво кадаиф е ключът към пристрастяването.

Днес концепцията не е просто мода, а „ново шоколадово течение“, според Дин Алал, собственик на семейната верига „The Nuts Factory“ в САЩ.

По света малки пекарни и големи марки имитират утвърдената идея, като превръщат „дубайския вкус“ в:

  • Кроасани
  • Млечни шейкове и сладоледи
  • Сиропи за кафе
  • Торти

Пълнежите варират от екзотични (матча, роза, шафран, кардамон) до класически (фъстъчено масло и маршмелоу). Луксозният аспект се подчертава от артикули като „Dubai Golden“, което съдържа ядливо 24-каратово злато и може да достигне цена от 79,99 долара.

Засиленото търсене на този шоколад дори е допринесло за недостиг на шамфъстък на пазара тази година, съобщи иранският производител на ядки „Кейния“. Според компанията, нарастващата популярност на „дубайския шоколад“ в TikTok, съчетана с ограниченото предлагане, е основната причина за дефицита.

Световният интерес е видим и в данните: търсенията в Google за „дубайски шоколад“ скочиха рязко в началото на годината, достигнаха връх през март и оттогава се задържат на високи нива, отчита Google Trends (БТА).

Клиенти в Дъблин и другаде обясняват феномена:

  • Уникална текстура: „За мен е всичко заради хрупкавото усещане,“ казва един клиент. „Шоколадът е мек и топящ се, пълнежът е кремообразен, а след това идва хрупкавостта от кадаифа.“
  • Лукс и екзотика: Съставките като шамфъстък, роза и шафран придават усещане за луксозен и екзотичен десерт, оправдавайки по-високата цена.

Големите търговски вериги бързо уловиха тенденцията. „Трейдър Джо’с“, „Костко“, „Уолмарт“ и „IHOP“ вече предлагат свои версии или вдъхновени от него продукти (палачинки, сладоледи, торти). Дори швейцарският гигант „Lindt & Sprüngli“ пусна своя версия в Европа миналата есен.

В САЩ дубайският шоколад все още е сравнително нишов продукт. За една година, до 28 юни, продажбите на шоколад с пълнеж от шамфъстък възлизат на 822 900 долара. За сравнение, общите продажби на шоколад в страната са 16,27 милиарда долара, по данни на NielsenIQ.

Въпреки това, търсенето расте експлозивно. За същия период продажбите на дубайски шоколад с шамфъстък са нараснали с 1234% спрямо предходната година, докато общите продажби на шоколадови изделия са спаднали с под 1%.

„Не съм виждал нито един артикул да се продава толкова бързо през моите 50 години в търговията на дребно,“ коментира Стю Леонард Джуниър, директор на веригата супермаркети „Stew Leonard’s“ в Ню Йорк, подчертавайки безпрецедентния търговски успех на десерта.

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук