Персоналният идентификационен код (ПИК) е основен инструмент за достъп до електронните услуги на Националната агенция за приходите (НАП). Той се издава безплатно и може да се използва за подаване на декларации, справки и заявления.
Издаване на ПИК
За да получите ПИК, трябва да подадете заявление. Това може да стане по няколко начина:
- Лично в който и да е офис на НАП.
- По имейл на infocenter@nra.bg.
- По телефона на 0700 18 700.
- Чрез Системата за сигурно електронно връчване (https://edelivery.egov.bg/).
В заявлението задължително посочете вашите данни, електронен адрес за кореспонденция и предпочитан офис на НАП, от който искате да получите кода.
Получаването на ПИК става само на място, лично или чрез изрично упълномощено лице. От съображения за сигурност, кодът се предоставя в запечатан плик, тъй като всички действия, извършени с него, се считат за саморъчно подписани.
Активация и употреба
След като получите ПИК, е необходимо да го активирате, за да получите достъп до услугите. При първото влизане в Портала за електронни услуги на НАП с вашия ЕГН и ПИК ще се покаже съобщение за активация. На посочения от вас имейл адрес ще получите автоматичен линк, чрез който да потвърдите активацията.
С ПИК можете да:
- Правите справки за осигурителен доход, пенсионен фонд, трудови договори, непогасени задължения и извършени плащания.
- Подавате електронно данъчни и осигурителни декларации (образци 1, 5, 6, 7, по чл. 50, чл. 55 и чл. 73 от ЗДДФЛ), както и заявления за издаване на документи.
- Променяте своя имейл и телефон, както и да се отказвате от услуги или да прекратявате своя ПИК.
Чрез ПИК можете също да получавате по телефона справки за дължими данъци и осигуровки, както и разяснения относно декларирани данни. Тази услуга е достъпна на телефонния номер на Информационния център на НАП – 0700 18 700.