Този въпрос обсъдиха образователните експерти Емилия Иванова, Евгений Лазаров и д-р Светла Петрова в предаването „Социална мрежа“ по NOVA NEWS.
Д-р Светла Петрова от Фондацията за образователна трансформация подчерта, че традиционната шестобална система на оценяване често е твърде субективна. Според нея това може да доведе до сериозни разминавания в преценката на различни учители за едни и същи резултати на даден ученик.
„Важно е да си отговорим на въпросите защо и как оценяваме учениците, и най-вече – какво всъщност представлява това оценяване. Обикновено то показва дали са постигнати конкретни, измерими образователни цели“, обясни Петрова. Тя допълни, че проверките на знанията в час трябва да бъдат възможност за децата да получат адекватна обратна връзка за своя напредък – какво правят добре и къде имат нужда от подобрение.
Емилия Иванова, бивш директор на 90. Средно училище, изтъкна, че по закон учителите са длъжни да поставят срочни и годишни оценки в рамките на шестобалната система. „Понякога обаче се стига дотам изпитването да се използва като средство за наказание, тъй като оценяването се свежда само до числова скала“, коментира тя.
Експертите се обединиха около мнението, че е важно в ежедневната си работа учителите да прилагат разнообразни и иновативни методи за проследяване на напредъка на учениците. Като добра практика беше посочено формиращото оценяване – подход, който взема предвид не само академичните резултати, но и поведението, интересите и индивидуалния потенциал на всяко дете.
„Трябва да се обръща внимание и да се насърчават социалните умения – например как даден ученик представя проектите си и как комуникира с другите“, подчерта Евгений Лазаров, заместник-директор на вечерно средно училище.