Ако сте изгубили здравноосигурителната си книжка, искате да смените личния си лекар или се нуждаете от информация за валидността на направленията и броя прегледи, на които имате право, можете да се свържете с Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) чрез Зеления телефон 0800 14 800.
Този телефонен номер е безплатен и може да бъде избран както от стационарни, така и от мобилни телефони, независимо дали се намирате в България или чужбина. Разговорите са изцяло за сметка на НЗОК.
Как работи Информационният център на НЗОК?
Информационният център съществува още от създаването на НЗОК. Всеки работен ден от 9:00 до 17:30 часа четирима обучени експерти отговарят на въпроси на граждани. Те са запознати с всички актуални промени в законите и наредбите, за да предоставят най-точната и актуална информация.
Средно на ден постъпват около 1200 запитвания. Ето някои от най-често задаваните въпроси:
Как да сменя личния си лекар?
Смяната на личен лекар може да се извърши в два регламентирани периода:
- от 1 до 30 юни
- от 1 до 31 декември
Ако обаче сменяте местожителството си, смяната може да се направи по всяко време на годината. За целта трябва да представите регистрационна форма за постоянен избор на общопрактикуващ лекар. Старият лекар не е необходимо да бъде информиран.
При невъзможност личният лекар да оказва медицинска помощ (поради заболяване, смърт или прекратен договор с НЗОК), пациентът може да избере нов лекар извън регламентираните срокове.
Ако се местите в друго населено място за период до 5 месеца, можете да направите временен избор на личен лекар чрез регистрационна форма за временна смяна. В нея се отбелязва срокът, а след изтичането му връщането при стария лекар става автоматично.
Как да получа нова здравноосигурителна книжка?
- Първата книжка е безплатна и се издава от РЗОК по избор на личен лекар или негово подразделение, като е необходимо да представите лична карта (или акт за раждане, ако става въпрос за дете).
- Ако книжката се запълни, РЗОК издава безплатна притурка.
- Ако книжката е изгубена, новата се издава само в РЗОК (без подразделения) срещу такса от 7,44 лв.
- От 2024 г. при посещение на лекар в друго населено място не е необходимо да представяте здравноосигурителната книжка.
Каква е валидността на направленията?
- Стандартните направления за специалист, изследвания и хоспитализация важат 30 календарни дни от датата на издаване.
- Изключение от 1 юли 2024 г. правят направленията за мамография и ехография на млечни жлези, които важат 60 дни.
Как мога да проследя движението на протоколите?
- От септември 2024 г. всички пациенти, които получават лекарства или медицински изделия по протокол, ще получават Viber или SMS известие за движението на протокола си.
- Освен това можете самостоятелно да следите статуса на протокола на официалната страница на НЗОК в секция „Електронни услуги“ (https://reports.nhif.bg/).
Как да се свържа с НЗОК онлайн?
Ако предпочитате писмена комуникация, можете да изпратите въпрос в секция „Online консултации“ на сайта на НЗОК.
- Отговорите се предоставят до 5 работни дни (възможно е и в рамките на деня, но не е гарантирано).
- Въпросите не се публикуват по реда на постъпването им, а само в работни дни.
За подаване на сигнали и жалби с придружаващи документи можете да използвате електронния адрес nzok@nhif.bg.
Полезни контакти
Освен НЗОК, някои въпроси са в компетенциите на други институции:
- Министерство на здравеопазването (МЗ) – въпроси, свързани със спешна медицинска помощ, ЛКК, ТЕЛК/НЕЛК.
- Национална агенция за приходите (НАП) – въпроси относно здравноосигурителния статус и вноски.
- Национален осигурителен институт (НОИ) – въпроси за болнични и парични обезщетения.
- Министерство на труда и социалната политика – въпроси за пенсии за инвалидност.
За допълнителна информация не се колебайте да се свържете с НЗОК чрез Зеления телефон 0800 14 800 или да посетите сайта им.