От началото на януари 2023 г. до септември 2024 г. жертвите на телефонни измами в България са загубили над 3,5 милиона лева. През 2023 г. 65 български фирми са станали мишена на онлайн измами с подменен IBAN, довели до щети за близо 11 милиона евро. Към декември 2024 г. Европейската прокуратура е водила 97 активни разследвания в страната, свързани с финансови измами, като общите щети надхвърлят 1 милиард евро.
Кои са най-новите тактики на измамниците коментираха Богомил Николов от „Активни потребители“ и Радомир Дуков от Асоциацията за предотвратяване на финансови измами.
„Технологиите създадоха безброй нови възможности за измама. Спомням си българския филм Господин за един ден, където измамникът трябваше да пътува до селото на жертвата. Днес той може да се намира на друг континент, да говори на перфектен български и вие дори да не осъзнаете измамата. А с навлизането на изкуствения интелект вече могат да се копират гласове и образи“, обясни Николов.
По думите на Дуков, все по-често се създават т.нар. огледални сайтове, които наподобяват оригиналните платформи до най-малкия детайл. Николов допълни как действат подобни измамни схеми:
„Предлагат ви стока или услуга, за която плащате, но никога не получавате. Често става въпрос за суми от 2 до 4 хиляди евро. Например — резервирате изгодна почивка чрез перфектно изглеждащ сайт със снимки и описание. Но истинският собственик на имота няма представа, че под негово име се продават резервации. Плащате през януари и когато дойде време за ваканцията през лятото, се оказва, че на този адрес няма нито хотел, нито къща.“
Как потребителите да се предпазят от измами?
„Преди да платите, направете задълбочено онлайн проучване на сайта. Ако видите същата оферта на друго място, проверете внимателно контактите – имейл, адрес, телефон. Никога не превеждайте пари на физическо лице. Ако това ви бъде поискано, трябва да се усъмните веднага. Обърнете внимание и в коя държава е регистриран получателят“, съветва Дуков пред NOVA.
И двамата експерти подчертаха нуждата от масирани информационни кампании за повишаване на информираността и превенцията сред потребителите.