Пластмасовите бутилки, които ежедневно попадат в потребителската кошница, претърпяха значителна трансформация.
След продължителни дебати и законодателни усилия, Европейският съюз въведе нови, строги регулации, които изцяло променят дизайна и състава на тези опаковки. Основната цел е амбициозна – значително намаляване на отпадъците в околната среда и постигане на по-устойчиво и кръгово производство.
Тези промени вече са факт и в България, засягайки пряко всички местни производители на напитки.
1. Край на изгубените капачки: Новият дизайн е задължителен
Най-видимата и осезаема новост, която вече е масово налична в търговската мрежа, са трайно прикрепените към бутилката капачки. От 2024 г. всички пластмасови бутилки и опаковки за напитки с вместимост до 3 литра задължително се произвеждат по този начин.
Идеята е елементарна, но с голям екологичен ефект: тъй като капачката остава свързана с бутилката, тя не може да бъде изгубена и да замърсява околната среда самостоятелно. Според статистиката на ЕС, малките пластмасови капачки са сред най-често откриваните отпадъци по европейските плажове. Новото изискване същевременно улеснява процеса на рециклиране, тъй като цялата опаковка се събира и обработва заедно.
2. Кръгова икономика: Задължителен ръст на рециклираната пластмаса
Втората ключова промяна е свързана със самия материал. Регулациите на ЕС налагат много по-строги изисквания за насърчаване на т.нар. кръгова икономика:
- До 2025 г. всички PET бутилки трябва да съдържат минимум 25% рециклирана пластмаса.
- До 2030 г. този задължителен процент се увеличава до най-малко 30%.
По този начин постепенно се ограничава зависимостта от производството на „първична“ пластмаса, добивана от нефт. В допълнение, производителите активно разработват и внедряват бутилки с по-тънки стени, които са по-леки и допринасят за намаляване на въглеродните емисии при транспорт.
Въпреки ясните екологични ползи, не всички приемат нововъведенията безрезервно. Много потребители вече изразяват недоволство, тъй като новите прикрепени капачки са по-неудобни, особено при консумация на напитка в движение или от шофьори. За по-възрастните хора отварянето и затварянето също може да се окаже сериозно предизвикателство.
От друга страна, производителите трябваше да инвестират милиони евро в преоборудване на машините и поточните линии, за да отговорят на строгите европейски изисквания.
Преходът у нас е в активна фаза. Всички големи компании за бутилирана вода и безалкохолни напитки вече пуснаха на пазара опаковки с новите капачки. Паралелно с това, в страната се разширява и мрежата от автомати за обратно изкупуване на опаковки, които успешно връщат милиони бутилки и кенове обратно в производствения цикъл. Моделът „от бутилка в бутилка“ – ефективното използване на рециклиран материал за направата на нови опаковки – постепенно се превръща в устойчив стандарт и в България.