Изненадващо, лидерът на „Ново начало“ Делян Пеевски призова Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да започне проверка на „Лукойл“ за евентуално участие в картелно споразумение при търговията с горива. Това коментира енергийният експерт Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията в ефира на „Тази сутрин“ по bTV.
По думите на Владимиров, в момента срещу компанията вече се води дело във Върховния административен съд, като той подчерта, че често подобни разследвания се инициират по политически подбуди, което поставя под съмнение тяхната обективност.
„През 2023 г. КЗК вече глоби „Лукойл“ с 260 млн. лв., но санкцията бе обжалвана. Виждали сме и преди подобни действия от страна на Комисията, които впоследствие не получават потвърждение от съда. Това е сериозен проблем, защото институциите – включително съдебната система и регулаторите – често изглеждат склонни да протектират господстващия играч на пазара“, заяви Владимиров. „При наличието на толкова много факти и сигнали, повечето глоби в крайна сметка падат в съда“, добави той.
Обратна позиция изрази Димитър Хаджидимитров, председател на Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива. Той определи искането за проверка като неоснователно.
„Доказването на картел е изключително трудно. Да, има съобразяване между играчите на пазара – виждаме почти еднакви цени на колонките, с разлики от не повече от 7–8 стотинки. Но от това не следва непременно, че има картелно споразумение“, каза Хаджидимитров. „Не виждам логика за съществуването на картел в настоящата ситуация“, допълни той.
Според Владимиров, по-големият проблем не е в евентуален картел, а в господстващото пазарно положение на „Лукойл“, което КЗК вече е установявала в свои предходни решения.
„На едровия пазар практически няма реална конкуренция. Рафинерията „Нефтохим“ произвежда по-голямата част от горивата в страната, контролира повечето складови бази чрез дъщерното си дружество „Лукойл България“. В годините, когато България внасяше основно руски петрол, над 90% от едровия пазар бе под контрола на „Лукойл“ или свързани компании“, обясни експертът.
От своя страна, Хаджидимитров заяви, че наличието на рафинерия в страната е по-скоро предимство: „Това позволява да се поддържа разумна цена за крайния потребител. Ако започнем да внасяме горива, ще плащаме повече.“
Владимиров обаче контрира с международен пример: „Цените в България могат да бъдат значително по-ниски. В Литва например, където също има рафинерия, но пазарът е либерализиран, крайните цени за потребителите са по-ниски от тези у нас.“