Китай наскоро въведе нови разпоредби за контрол върху износа на редкоземни метали, които изискват специален лиценз за изпращане на такива материали извън страната. Според Financial Times, позовавайки се на източници от индустрията, процесът по издаване на лицензите е бавен и тромав, което създава риск от сериозни нарушения в глобалните вериги за доставки.
В началото на април Пекин наложи ограничения върху износа на седем редкоземни метала и свързаните с тях магнити – ключови компоненти в производството на електромобили, вятърни турбини, хуманоидни роботи и бойни самолети.
Китайски износители и индустриални групи съобщават, че Министерството на търговията на Китай е започнало да издава първите лицензи за доставка към Европа, но темпото остава твърде бавно, за да отговори на нарастващото търсене. „Прозорецът за предотвратяване на сериозни щети върху европейското производство се затваря бързо“, заяви Волфганг Нидермахр, член на изпълнителния съвет на Федерацията на германската индустрия (BDI).
Големи американски компании като Tesla, Ford и Lockheed Martin също изразиха загриженост относно китайските ограничения. На последни срещи с инвеститори бе обсъдена липсата на яснота дали Китай ще позволи доставки за САЩ. Европейски представител, пожелал анонимност, определи забавянията като „неприемливи“ за международните производители.
Новите рестрикции от страна на Пекин се считат за отговор на решението на САЩ да повиши митата върху китайски продукти – мярка, обявена от президента на САЩ на 2 април.
Към момента няма официално потвърждение, че Китай е издал лицензи за износ към американски компании, въпреки признаците за частичен напредък в смекчаването на търговския конфликт. Компанията Yantai Zhenghai Magnetic Material от провинция Шандун съобщи, че е получила лиценз и е възобновила приемането на поръчки от определени клиенти. Според информирани източници поне една партида суровини, предназначена за Volkswagen, вече е одобрена. От автомобилния производител уточниха, че доставките на компоненти, съдържащи редкоземни метали, към момента са стабилни, макар и осигурени с ограничен брой лицензи.
Министерството на търговията на Китай все още не е излязло с официално становище по въпроса.
Междувременно от индустрията алармират, че с увеличаването на броя на подадените заявления времето за обработка на лицензи ще нараства. Европейски компании изпитват затруднения да докажат, че внесените от тях суровини няма да бъдат реекспортирани в САЩ – условие, което би нарушило лицензионните правила на Китай.
Изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск заяви по време на среща с инвеститори, че китайските власти изискват гаранции, че редкоземните магнити, използвани в производството на роботи на компанията, няма да бъдат използвани за военни цели. „Това е пример къде се сблъскваме с реални трудности. Убеден съм, че ще ги преодолеем“, допълни Мъск.
Раджеш Джеджурикар, ръководител на автомобилното подразделение на индийския конгломерат Mahindra & Mahindra, коментира, че процедурата по получаване на сертификат за крайна употреба – който потвърждава, че суровините няма да бъдат използвани за оръжейни цели – остава неясна. Специално магнитите от редкоземни метали се използват в бойни самолети като американския F-35, произведен от Lockheed Martin.
Очаква се засиленият контрол от страна на Китай да доведе до краткосрочни смущения в производството на бойна техника и да принуди компаниите да преструктурират дългосрочно веригите си за доставки. Представител на Lockheed Martin заяви, че компанията разполага със запаси от редкоземни елементи за около година и изрази надежда, че американските власти ще дадат приоритет на осигуряването на доставки за отбранителната индустрия.
Говорител на базираната в Пекин консултантска фирма Trivium China коментира, че няма доказателства Китай да е прекратил изцяло износа. „Предвид 90-дневното търговско примирие между САЩ и Китай, може да се очаква, че Министерството на търговията ще продължи да издава лицензи“, заяви той.
Експертите са единодушни: затягането на контрола върху износа на редкоземни метали от страна на Китай ще ускори усилията на западните държави да изградят алтернативни източници и независими вериги за доставки.