Детската градина трябва да бъде олицетворение на сигурност, грижа и възможност за развитие. Въпреки това, нашумели случаи на избягали деца, грубо отношение или дори агресия повдигат сериозни въпроси: достатъчна ли е защитата, която предлагаме, и какво е нужно, за да бъде средата наистина подкрепяща и безопасна? За родителите доверието в системата е ключово, а всеки пропуск може да го разклати дълбоко.
В ефира на NOVA NEWS Антонина Кенова от ГИ „За качествена и иновативна образователна система“ и Иванка Харбалиева, директор на ДГ „Брезичка“, поставиха акцент върху ключовата роля на учителите и семейството в детското развитие.
„Най-много усилия трябва да влагаме в човешкия фактор – в учителите, както в детските градини, така и в училищата“, заяви Кенова. Тя подчерта, че според работещите педагози, дори 3-годишните деца са „изключително будни и много осъзнати“. Това изисква от възрастните още по-голяма отговорност и внимание.
Директорът Иванка Харбалиева сподели същото мнение, допълвайки, че „Децата се пазят от възрастния и затова където е учителят, там е и родителят“. Тя добави: „Мисля, че ние загубихме чувството за самосъхранение – забравихме да вярваме на децата и да им казваме какво да правят.“
Харбалиева посочи, че голяма част от родителите подценяват способностите на децата си, като ги смятат за „твърде малки“ и често продължават да ги водят „за ръчичка“. По думите ѝ, този подход по-скоро затваря врати, вместо да подготви малчуганите за реалния живот.
Относно физическата безопасност в градините, Кенова обясни, че въпреки че учителите постоянно следят и преброяват децата, сградите често са с различно устройство и имат по няколко входа.
„Няма как до всяко дете или вход да има жива охрана. Ключът е в разговорите между децата и родителите – именно родителите трябва да обясняват повече за това какъв е светът навън“, заключи Кенова, прехвърляйки отговорността за външната безопасност към семейната комуникация.