Опасни ли са мантинелите по българските пътища и успяват ли да спасят човешки животи при катастрофи? Въпросът отново излиза на дневен ред след трагичен инцидент на автомагистрала „Марица“, при който загина 19-годишен младеж, а 13-годишно дете остава в тежко състояние.
Катастрофата разкри сериозни пропуски в инфраструктурната безопасност – бусът преминава през разделителната мантинела, навлиза в насрещното платно, къса страничната преграда и изхвърча извън пътя. Случаят повдигна въпроси за ефективността на пътните съоръжения, които трябва да предотвратяват точно такива трагедии.
Темата беше коментирана в ефира на „Здравей, България“ от Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи. Той определи ситуацията като недопустима:
„Фактът, че автомобил преминава през две мантинели, показва, че обезопасяването е неефективно, а степента на задържане – твърде ниска. Особено на магистрали, където скоростите са високи, трябва да се използват мантинели от най-висок клас – двуредови и с плътно разположени колчета, през два метра, а не през четири, както често се прави у нас“, подчерта Тодоров.
Той допълни, че дни след инцидента по трасето все още има разхвърляни железа, а периметърът не е обезопасен – сигнал за системен проблем в поддръжката и реакцията след ПТП.
Като алтернатива експертът посочи използването на бетонни прегради, които са особено подходящи за високоскоростни пътища:
„Те се поставят по-лесно, имат дълъг живот и специална форма, която връща автомобила обратно в платното, вместо да го допуска да премине в насрещното“, обясни той.
Трагичният инцидент на АМ „Марица“ не е изолиран случай. Експертите настояват за преразглеждане на стандартите за обезопасяване по магистралите и по-строг контрол при изграждането и поддръжката на мантинелите. Според тях, всяко отлагане носи риск от нови жертви.