Войната по пътищата на България влиза в нова фаза с приетите на второ четене промени в Закона за движение по пътищата. Отсега нататък камерите на тол системата и общинските видеонаблюдения ще могат да установяват превишена скорост, включително чрез измерване на средната скорост в дадени участъци.
Това означава, че електронната система за събиране на пътни такси вече не само ще таксува, но и ще генерира доклади за секционен контрол. При всяко установено превишаване на средната скорост, системата автоматично ще създава снимки и/или видеозаписи, които ще служат като безспорни доказателства. Тези доклади ще съдържат цялата необходима информация: регистрационен номер на автомобила, дата, час, посока на движение, установена средна скорост и местоположение на техническите средства.
Парламентът също така потвърди максималните скорости за движение – 140 км/ч за магистрали и 120 км/ч за скоростни пътища.
Директен обмен на данни и контрол от необозначени автомобили
Въвежда се и директен обмен на данни между общините и информационните системи на МВР. Това ще улесни административнонаказателната дейност, като общините ще предоставят цялата необходима информация за нарушенията и пътните превозни средства.
Освен това, контролът по пътищата ще стане още по-непредвидим. Длъжностни лица от МВР в униформено облекло вече ще могат да осъществяват функциите си и от необозначени служебни моторни превозни средства, особено при нарушения, които създават непосредствена опасност за движението. Този контрол също може да се извършва с автоматизирани технически средства и системи.
За да се гарантира безопасността, сигналите за спиране от необозначени автомобили ще бъдат ясни и недвусмислени – едновременно синя проблясваща светлина, специален звуков сигнал или постоянно светещ/мигащ надпис „ПОЛИЦИЯ!“, придружен от указания на български и английски език, или през високоговорител.
В заключение, депутатите гласуваха и за създаването на редовни доклади за пътната безопасност. Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ ще изготвя и внася в Народното събрание на всеки шест месеца доклад за състоянието на пътната безопасност в България.