Общинските съветници от „Спаси София“ внесоха предложение за реформа в системата на платеното паркиране в столицата, с което искат да сложат край на безплатното паркиране за собствениците на електрически автомобили.
Сред основните идеи е създаването на нова платена зона, обхващаща идеалния исторически център на София. Според Андрей Зографски въвеждането на така наречената червена зона ще подобри качеството на живот и ще облекчи проблемите с паркирането в централната част на града, като същевременно ще намали автомобилния натиск.
„Предлагаме почасовата тарифа в червената зона да бъде 5 лева на час. Осемте съществуващи подзони ще бъдат обединени в четири. По настояване на гражданите червената зона ще бъде в сила всеки ден, включително неделя – ден, в който се създава сериозен хаос и множество главоболия“, заяви Зографски.
Според предложението червената зона ще работи ежедневно от 9:00 до 21:00 часа, като се премахва и хартиеният талон. Служителите, които досега проверяваха регистрационните номера на автомобилите в центъра, ще бъдат пренасочени към други дейности, обясниха от „Спаси София“.
Цените на годишните винетни стикери за живущите в центъра ще останат без промяна, независимо дали адресът им попада в зелена или червена зона, допълни общинският съветник.
В допълнение към новата червена зона се предлага разширяване на синята зона в широкия център. Периметърът ѝ ще обхваща райони като Руския център, Медицинска академия, части от кварталите „Оборище“ и „Иван Вазов“ и други. Максималният разрешен престой в синята и червената зона ще бъде увеличен от 2 на 3 часа, а в историческия център ще се въведе опция за закупуване на дневна карта за цял ден.
Разширение се предвижда и за зелената зона, която ще обхваща кварталите с най-сериозни транспортни проблеми, например „Студентски град“. За да бъде улеснено паркирането на студентите, които живеят в държавни общежития и са с адресна регистрация, ще им бъде предоставена възможност за закупуване на стикер за платено паркиране.
Една от ключовите промени, предложени от „Спаси София“, е електрическите автомобили да започнат да плащат за паркиране в платените зони. Таксата за тях ще бъде на половин цена – 50% от стандартните тарифи за всички видове платено паркиране. Въпреки това ще се запази нулевата данъчна ставка за електромобилите, обясни Андрей Зографски. Така привилегията се запазва, но се въвежда задължително плащане за паркиране.
В доклада е заложено и създаването на специални места за доставки, където престоят ще бъде безплатен за до 15 минути. Тези паркоместа ще се намират в близост до кръстовища, търговски улици и райони с концентрация на магазини и заведения – общо около 250 места в центъра и широкия център.
За краткосрочен безплатен престой – до 3 минути – са предвидени и места до обществени обекти като училища и болници, предназначени за слизане и качване на пътници.
От „Спаси София“ предлагат и намаляване на броя на служебните абонаменти за паркиране в центъра.
Според Борис Бонев, ако реформите бъдат приети, очакваните допълнителни приходи за Столична община ще достигнат около 70 милиона лева годишно. Той подчерта, че тези средства не трябва да остават в бюджета на Центъра за градска мобилност, а да постъпват директно в сметката на общината. По този начин приходите ще могат да се използват за изграждане на нови паркинги, ремонт на улици в платените зони и закупуване на нови превозни средства за градския транспорт.
