Търговци ни мамят с фалшиви намаления, показват проверки на Комисията за защита на потребителите (КЗП). Например търговци изчисляват процента на намаление не от най-ниската цена на стоката през последните 30 дни преди намалението, както ги задължава законът, а от някаква, неизвестно как определена цена. Също така търговци означават процент намаление, което се отразява на касата, без да има каквато и да било друга информация за потребителя за новата цена, посочват от КЗП.
Констатирани са и случаи, при които търговците обявяват намаление, като обявяват и срока, като формално спазват закона. След изтичане на обявения срок, вместо да коригират цените на стоките в намаление, търговците променят само датите на намалението.
В реален пример от проверките на КЗП e посочена цена на стока, неизвестно как изчислена, в размер на 539,90 лв. За “Черен петък” стоката е намалена на 349,90 лв. Най-ниска цена през последните 30 дни, от която според закона следва да се прави намалението, е 399,90 лв. Реалното намаление е 13%, но на сайта е обявено намаление от -35%. По този начин потребителите се заблуждават, че намалението е по-голямо от реалното, като целта на търговеца е стоката да им се стори по-привлекателна за покупка на база на предоставената им заблуждаваща информация.
За подобни нарушения българските търговци могат да бъдат санкционирани с до 5000 лв. Срещу търговците, които извършват дейността си от други държави членки на ЕС, КЗП не може да предприеме директно действия. В тези случаи Комисията търси съдействие от контролните органи на съответната страна, които да вземат отношение по случая. В хода на проверките за “Черен петък” тази година са установени нарушения на едни от най-големите европейски онлайн търговци. КЗП вече е уведомила органите за защита на потребителите в техните държави за предприемане на предвидените в закона действия.
400 проверки на големи интернет сайтове и търговски обекти за близо месец извърши КЗП по повод кампанията “Черен петък”. Установени са нарушения в 6% от тях. Цифрите показват спад в процента на нарушенията спрямо миналата година.
Комисията за защита на потребителите отново призовава потребителите да бъдат внимателни и да проверят предварително търговеца, от когото пазаруват, както и да следят за промени в цените на желаните стоки, които са съмнително повишени непосредствено преди намаленията. При нарушаване на правата, от КЗП апелират потребителите да се обръщат към тях незабавно.