Министър Вълчев подчерта, че националното външно оценяване (НВО) дава възможност за сравнение между училищата, но резултатите не се използват ефективно, особено след четвърти клас. Той припомни, че оценяването в 10. клас има за цел да отчете двата гимназиални етапа – първи и втори.
Обсъждания предстоят и по въпроса кога да приключва основното образование, както и кои матури да бъдат задължителни. „Не мисля, че дори синдикатите имат единна позиция. Ще започнем с концепции и визии, ще чуем критики, преди да преминем към реализация“, заяви Вълчев. Обсъжданията се очаква да приключат до септември – октомври, но промени в системата няма да има от следващата учебна година, категорично заяви министърът.
Двусменният режим и нуждата от нови училищни сгради
Друг ключов проблем остава двусменният режим на обучение. През 2017 г. училищата, работещи на смени, са били 360, а сега са около 220. Очакванията са след изпълнението на текущата програма за строеж и разширение на училища, броят им да спадне под 180.
„В големите градове, особено в София, двусменният режим все още е масова практика. Работим поетапно към намаляването му, след което ще се премине към оптимизиране на учебния план, особено в прогимназиалния и гимназиалния етап, където учениците учат до късния следобед“, коментира Вълчев.
Учебният час остава непроменен
На въпрос за възможно съкратяване на продължителността на учебния час, министърът заяви, че в момента той е съобразен с възрастта на учениците и не се предвиждат промени. В повечето европейски държави астрономическият брой учебни часове е дори по-висок, допълни той.
Срещи с директори и ново студио в Ловеч
В Ловеч министър Вълчев се срещна с директори и учители от областта и обсъди с тях планираните промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Той посети Профилираната езикова гимназия „Екзарх Йосиф I“ и Природо-математическата гимназия, където откри ново звукозаписно студио за подкасти.