12 C
Пловдив
понеделник, октомври 20, 2025

Министерството на електронното управление затяга правилата за електронни подписи в администрацията

Служителите в държавната и общинската администрация ще могат да правят волеизявления и да изпращат електронни изявления единствено чрез квалифицирано удостоверение за квалифициран електронен подпис (КУКЕП). Това предвиждат промени в Наредбата за удостоверенията за електронен подпис в администрациите, внесени от Министерството на електронното управление за обществено обсъждане.

Промените се налагат поради необходимостта електронната идентификация на служителите да бъде с високо ниво на сигурност, се посочва в мотивите към проекта.

Друга съществена промяна предвижда задължителното използване на КУКЕП при вписване, заличаване, извличане, предоставяне и изпращане на данни от регистри или автоматизирани информационни системи. Мярката цели да осигури по-висока защита при работа с чувствителна информация и достъп до регистри.

Освен това служителите ще могат да използват електронния си подпис и в лично качество. Това произтича от факта, че титуляр на електронния подпис може да бъде само физическото лице, което го създава. Регламент (ЕС) № 910/2014 не прави разлика между „личен“ и „служебен“ подпис, което налага промяната.

Процедурата по издаване на КУКЕП също ще бъде облекчена – оформянето на необходимите документи ще се определя със заповед на ръководителя на съответната администрация.

Отпада и изискването квалифицираният електронен подпис да бъде с валидност само една година.

За валидиране на електронните подписи ще може да се използва инструментът, разработен от Европейската комисия, който проверява сертификатите и техните вериги спрямо доверителните списъци на всички държави членки, както и на трети страни, с които Европейският съюз има сключени споразумения, пише pariteni.bg.

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук