Мащабната модернизация на железопътната линия между Пловдив и Бургас напредва с впечатляващи темпове, преобразявайки едно от ключовите железопътни направления в България. Проектът, част от стратегическата рехабилитация на жп инфраструктурата, не е просто обновяване на релси, а цялостна трансформация, която обещава по-бързи и сигурни пътувания. Инж. Цветан Цолов, ръководител на проекта, сподели в социалните мрежи актуална информация за напредъка.
Значителен Прогрес по Трасето
Строителните дейности в участъка Ямбол – Зимница са изцяло приключили. Гара Зимница е напълно реконструирана, включваща ново коловозно развитие, модернизирана контактна мрежа, нови перони с навеси и съвременна сигнализация. Гара Стралджа също е облагородена. В района на Завой предстои изграждането на пешеходен подлез и обновяване на горното строене, а между Ямбол и Завой трасето е изместено, за да бъде готово за бъдещо удвояване на линията.
Особено интензивна е работата между Оризово и Михайлово, където се изгражда 744-метров тунел, чието изпълнение вече е достигнало около 46%. В гара Оризово се строи изцяло нова приемна сграда, докато съществуващата в Чирпан се рехабилитира – и двата обекта са почти готови. Успоредно с това се въвеждат модерни системи за сигнализация в Оризово, Чирпан и Михайлово.
Повишена Безопасност и Модерни Системи
Безопасността е основен приоритет. Проектът предвижда изграждането на 38 нови надлези и подлези, от които 14 вече са завършени, както и 13 закрити прелеза. Тези мерки значително ще намалят риска от инциденти и ще подобрят пропускателната способност.
Железопътната линия ще бъде оборудвана с най-съвременни системи за сигнализация и телекомуникации. Сред тях са европейската система за управление на влаковете ETCS ниво 1, влаковата радиокомуникация GSM-R и пълна диспечерска централизация в участъка Маноле – Бургас. За високотехнологичния облик на линията допринасят още оптична мрежа с висока пропускателност, видеонаблюдение, IP телефония, гарови съобщения и безконтактна диагностика на талиги.
В 11 от предвидените 18 гари вече е въведена в пробна експлоатация маршрутно-компютърна централизация, като работата по останалите гари продължава.
Бъдещето на Българските Железници
След финализирането на проекта, пътниците ще се наслаждават на по-бързи, по-сигурни и по-комфортни пътувания. Линията ще осигури по-ефективна връзка между вътрешността на страната и Черноморието, отговаряйки на най-високите европейски стандарти за железопътна инфраструктура. Нещо повече, възможността за удвояване на линията в най-натоварените участъци ще бъде от ключово значение за бъдещото развитие на железопътния транспорт в България, допринасяйки за по-ефективен и екологичен превоз на пътници и товари.