Министерството на образованието и науката (МОН) отчита съществен дисбаланс между броя на учебните часове по математика в основната и в гимназиалната степен. В 8. и 9. клас учениците имат по три задължителни часа седмично по математика, а в 10.–12. клас те намаляват до два. Това според МОН е сериозен проблем, който води до по-ниски резултати в международни сравнителни изследвания като PISA.
От ведомството подчертават, че предприемат стъпки за насърчаване на изучаването на математика в гимназиалния етап, но категорично опровергават твърденията, че ще бъдат увеличени часовете по предмета за учениците от по-долните класове. Подобни внушения се определят като спекулации, които създават ненужен стрес сред родители и деца, особено в навечерието на националното външно оценяване.
МОН обръща внимание и на честите некоректни сравнения в публичното пространство, при които броят на задължителните учебни часове по математика се сумира с избираемите и факултативните. Например, в 5. клас всички ученици имат по 5 задължителни часа седмично по математика, в рамките на които трябва да се постигнат резултатите, заложени в учебната програма за общообразователна подготовка.
Допълнителни часове могат да се предлагат по преценка на училището и в съответствие с интересите на учениците – чрез избираеми или факултативни форми на обучение. Тези часове обаче не са задължителни, варират значително по брой и не следва да се включват при представяне на обобщени статистики. Така например в едно училище може да има 2,5 допълнителни часа по математика седмично, в друго – 1 час, а в трето – изобщо да не се предлагат.
Факултативните часове също не са масова практика, особено в началния и прогимназиалния етап, тъй като целта е да не се претоварват децата. Те обикновено се използват за занимания по интереси, спорт или изкуства, като групите се формират според предпочитанията на семействата и възможностите на училището.
От министерството допълват, че директните сравнения с други европейски страни често са подвеждащи, ако не се отчетат специфични особености – като продължителността на учебната година, дължината на учебния час и различия в образователните системи.