29 C
Пловдив
петък, май 23, 2025

МОН предлага реформа: Без телефони в час и нов подход в оценяването

Министерството на образованието и науката публикува за обществено обсъждане проект за изменения в Закона за предучилищното и училищното образование. Предложените промени засягат ключови аспекти от системата – от езиковото обучение и дисциплината, до методите за оценяване и статута на учителите.

Подкрепа за деца, които не владеят български

Една от основните промени е въвеждането на интензивна езикова подготовка по български език за деца, които не го владеят, включително такива, завърнали се от чужбина. Обучението ще се провежда по две форми:

  • Индивидуално, в рамките на ускорена програма от 1. до 7. клас, с поетапно включване в редовните часове.

  • Подготвителен езиков клас – за деца без никакви познания по езика.

При необходимост ще бъде възможно повтаряне на първи клас. Целта е да се преодолеят езиковите бариери, които водят до трудности в ученето, загуба на мотивация и в крайна сметка – до отпадане от системата.

Специализирани гимназии и прием след 4. клас

Проектът предвижда създаване на нов тип училища – математически и природоматематически гимназии, които ще приемат ученици още след 4. клас. Съществуващите подобни гимназии ще се трансформират в специализирани. Учениците ще могат да продължат обучението си до 12. клас без ново кандидатстване след 7. клас, но при желание ще могат да сменят училището, като освободените места ще се попълват с допълнителен прием.

Ограничения за мобилните телефони

Предвижда се забрана за използване на мобилни телефони в училище, освен за образователни, медицински нужди или при форсмажор. Аргументите са, че електронните устройства нарушават концентрацията, влошават учебните резултати и въздействат негативно върху когнитивните и социалните умения на децата.

Нови мерки за поддържане на дисциплината

Законопроектът разширява правомощията на учителите за прилагане на предупредителни мерки при повтарящо се неприемливо поведение. Целта е навременна намеса и разрешаване на проблемни ситуации, преди да се стигне до тежки санкции. Запазват се и всички съществуващи мерки за подкрепа.

Избираем час по възпитание и ценности

Предлага се въвеждането на задължителен избираем час по възпитание и формиране на ценности – добродетели и религии. Родителите и учениците ще могат да избират между три програми, фокусирани върху човешки ценности като честност, уважение, съпричастност и смелост. Предметът няма да бъде оценяван – акцентът ще бъде върху дискусии и житейски казуси.

Лек учебен товар и електронни учебници

Учебниците ще се издават на части, за да се облекчи тежестта в раниците и да се улесни актуализацията на съдържанието. Към хартиените издания ще има и интерактивни електронни версии. Опростява се процедурата по оценка на учебниците, като се засилва ролята на МОН.

Нов подход в оценяването

Изменя се философията на оценяване – от проверка на знания към оценка на умения, свързани с критическо мислене и реалния живот. Целта е проследяване на личния напредък на всяко дете и идентифициране на силните и слабите му страни.

Подкрепа за учителите и нови кариерни роли

Атестацията на учителите ще бъде заменена с ежегодна оценка, която ще има както проследяваща, така и мотивираща функция. Въвеждат се и два нови кариерни статута:

  • Базов учител – ще подпомага студентите в педагогическата практика.

  • Методик – ще оказва системна подкрепа по предмети на местно ниво.

Предвижда се и ежегодна квалификация, обвързана с реални потребности, както и създаване на електронна информационна система за квалификационните програми.

По-добро разпределение на ученици от уязвими групи

На общините се дава възможност да регулират приема, така че да се избягва концентрацията на деца от уязвими групи в едно училище. Кметовете ще следят и за по-добро обхващане на учениците, с цел ограничаване на отпадането.

Развитие на ранната детска грижа

Предвижда се създаване на нова професия – специалист по ранна детска грижа, в отговор на недостига на медицински сестри в детските ясли. Обучението ще покрива нужния набор от умения за подкрепа на възпитанието и развитието на малките деца.

Национален център за кариерно ориентиране

Сегашните кариерни консултанти ще се обединят в Национален център, който ще подкрепя учениците при избора на професионален път, както и училищата и институциите.

По-добри условия за ученици със СОП

Разширява се възможността за обучение на ученици със специални образователни потребности до 12. клас. Те ще могат да валидизират компетентности и да получат удостоверение за завършен 12. клас.

Нов статут на регионалните управления

Регионалните управления ще бъдат структурирани според Закона за администрацията. Така ще се осигури по-ясна отговорност, ефективност и отчетност на местно ниво.

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук