Безразборното и често агресивно движение на електрически превозни средства в пешеходните зони на Пловдив отново предизвика тревожен инцидент – този път в самото сърце на града, Цар-Симеоновата градина. Журналистката Силвия Недкова алармира в социалните мрежи, че внукът ѝ Явор едва не е бил ударен от електрическа тротинетка и моторизирано колело, които се движели с висока скорост по централната алея на парка – зона, изцяло предназначена за разходки, почивка и детски игри.
Случката се е разиграла посред бял ден, в момент когато десетки деца и родители са се наслаждавали на следобеда в градината. Само бързата реакция и виковете на възмутени родители предотвратили сериозен инцидент – водачите спрели в последния възможен момент.
„Това не е място за моторизирани екстремисти“, пише Недкова в публикацията си. Тя подчертава, че подобни ситуации зачестяват особено през летните месеци, когато парковете са пълни с деца и възрастни.
Малко по-късно, друг опасен случай е бил засечен на улица „Иван Вазов“, където тротинетка преминава с висока скорост по тротоара, застрашавайки пешеходци. Потърпевши отново са деца и възрастни хора, които просто се разхождат.
„Скоро тези самоубийствени гонки с тротинетки ще се превърнат в убийства. Време е местната власт да вземе мерки, преди да стане късно“, предупреждава Недкова.
Общината с проект за нови ограничения
На този фон, Община Пловдив вече подготвя промени в правилата за движение на електрически тротинетки и велосипеди. С предложенията за изменение в Наредбата за организацията и безопасността на движението се предвижда по-строг контрол върху водачите на подобни превозни средства.
Според проекта:
-
Електрическите превозни средства ще могат да се движат само по велоалеи, обозначени ленти и пътни платна, но не и в пешеходни зони, паркове, градини и детски площадки.
-
Максималната допустима скорост ще бъде 25 км/ч, като на определени места тя ще бъде ограничена допълнително чрез софтуерно регулиране.
-
Забранява се движението по улици и булеварди със скоростен режим над 50 км/ч, освен ако няма изградена велоинфраструктура.
-
Задължителна екипировка включва изправни спирачки, светлини, светлоотразители, а за водачи под 18 години – и каска.
-
Забранява се превозване на пътници и обемисти предмети, както и каране в група или използване на мобилен телефон по време на движение.
-
Минималната възраст е 14 години за движение по велоалеи и 16 – по улици.
Изключение от ограниченията важи единствено за деца до 12 години, каращи велосипеди, които могат да използват пешеходните зони.
Промените идват в момент на нарастваща обществена тревога и след поредица от опасни ситуации, които подчертават необходимостта от адекватни регулации. Въпросът, който остава, е дали институциите ще действат достатъчно бързо – преди да се случи необратимото.