Над 200 малки населени места в България са останали без обществен автобусен транспорт. Основната причина е засиленото разпространение на нерегламентирани превози, което прави редовните линии нерентабилни.
Това посочиха пред БНР от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България.
Нелоялна конкуренция и липса на сигурност
Според председателя на сдружението, Петър Захариев, този вид превози сериозно пречат на законния бизнес:
„Това са превози на пътници по дублиращи автобусните линии с леки коли, микробуси или таксита. Превозвачи, които използват личните си автомобили и возят обикновено на цената на билета на автобуса, извършват нелоялна конкуренция.“
Захариев подчертава, че проблемът е не само финансов, но и свързан със сигурността на гражданите: „Там няма билети, няма застраховка на пътниците.“ Сдружението призовава за съвместна работа със съответните органи на Министерството на транспорта и Министерството на финансите за справяне с проблема.
Необходимост от единен контролен орган
Бившият изпълнителен директор на Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“, Дамян Войновски, смята, че е необходим нов регламент, включително създаването на единен контролен орган.
„Основно контролът на нерегламентираните превози се извършва от ‘Автомобилна администрация’, но тези превози основно се извършват с бусове 8+1 места, които Агенцията самостоятелно не може да контролира,“ обясни Войновски.
За проверка на тези превозни средства е необходимо съдействие от Полицията и „Гранична полиция“. Освен това, Войновски отбеляза, че при провеждане на акции:
„Понеже са намесени доста служби, започва да има изтичане на информация и съответно ефективността не е достатъчно добра.“