От 1 юни 2025 г. настъпва ключова промяна в трудовото законодателство: хартиените трудови книжки отиват в историята. Те ще бъдат заменени от електронни трудови записи, които ще се съхраняват в Регистъра на заетостта, администриран от НАП.
Какво означава това на практика?
От тази дата всички данни, свързани с трудовите правоотношения, ще се въвеждат и съхраняват изцяло в електронен формат.
Според Националния осигурителен институт (НОИ) тази цифровизация е важна стъпка към:
- По-голяма прозрачност;
- Намаляване на административната тежест;
- По-бърз достъп до информация както за работодателите, така и за работещите.
Задължения на работодателите
Законът предвижда едногодишен гратисен период. Работодателите имат срок до 1 юни 2026 г. да оформят докрай всички издадени дотогава хартиени книжки. Те трябва да удостоверят с цифри и думи продължителността на трудовия стаж, да заверят документа с необходимите подписи и печати и да го върнат на служителя.
Препоръка към гражданите: Съхранявайте старите книжки
Въпреки въвеждането на електронния регистър, експертите съветват гражданите да съхраняват старателно хартиените си трудови книжки до пенсиониране.
Всички хартиени книжки, издадени преди 1 юни 2025 г., остават официални документи и ще продължат да удостоверяват вписаните в тях обстоятелства и трудовия стаж. НОИ препоръчва те да се пазят, тъй като могат да бъдат използвани за доказване на осигурителните периоди при бъдещи справки.