Едно рутинно железопътно пътуване се превърна в истинско изпитание за Маринела Неофитова, която сподели ужасяващия си опит във Фейсбук. На 24 юли тя е пътувала със бързия влак София-Русе 4610 БВ, тръгващ от гара София-Север в 15:40 ч., и описва преживяното като „адска жега“ във вагоните.
„Проблемът е, че от самото тръгване до пристигането ни бяхме подложени на ад. Адска жега беше във вагоните, не се дишаше, над 50°C„, разказва Неофитова. Тя допълва, че кондуктор е заявил, че температурата е достигнала дори 58°C.
Ситуацията е била допълнително влошена от неработещите климатици и липсата на отваряеми прозорци. „Няма прозорец, от който да си поемеш въздух! Деца и възрастни хора пред колабиране,“ отбелязва тя. Неофитова изразява недоумението си и от качеството на „новите“ немски вагони, за които се говори толкова много: „Масичките са захванати с ластик, дори падна и удари племенницата ми, която беше с мен.“
Абсурдни решения и липса на адекватна реакция
Маринела се е свързала с „съответните институции“, но е получила отговор, че „няма коментар и нищо не може да се направи“. След час и половина пътуващите са били помолени да се преместят в стар български вагон с прозорци. „Но забележете всички 4 пълни вагона на едно място! Пореден абсурд!“ възкликва тя.
„В 21 век, 2025 г. сме, не мога да си представя, че сме Европейска държава и не мога да си представя, че се гордеем с това, че са закупени вагони за скраб, това ли заслужава българският гражданин?“ коментира тя със силно разочарование.
Разминаване в твърденията и сравнение с чужбина
От БДЖ по-късно заявяват, че на пътуващите е било предложено пренастаняване, но Маринела Неофитова категорично опровергава това. „Няма такова нещо. Обиколих всички вагони – климатиците не работеха никъде. Кондукторите казваха, че в следващия вагон е по-хладно, но това не беше вярно“, твърди тя.
Живееща в Италия, Неофитова прави сравнение с практиката там: „В Италия, ако се случи подобен проблем, веднага се осигурява друг влак или автобуси за пътниците. Тук нямаше никаква реакция.“
За подобни проблеми с климатиците в БДЖ сподели и бившият министър на транспорта Гроздан Караджов. Той е коментирал, че е бил сформиран кризисен щаб, който да работи по въпроса, като е обещано във всеки влак да пътува инженер за отстраняване на повреди. Въпреки това, по време на пътуването на Маринела такъв специалист е липсвал, съобщава NOVA.
Самият министър е писал под публикацията на жената в социалните мрежи. Според него, климатичните системи не са подходящи за нашите горещини, но не могат да бъдат премахнати през лятото, тъй като и без това липсват 43 вагона или над 3000 места. Нови или под наем вагони не могат да бъдат осигурени. За да облекчат претъпканите и нагорещени влакове по натоварените дестинации, БДЖ предприемат мярката да спрат 34 влака в три области с по-ниска натовареност и да преместят съставите им там, където има увеличен пътникопоток.