Свещеници няма да влизат в класните стаи за преподаването на новия предмет „Добродетели и религии“, предвиден за началния курс. Обучението ще бъде поверено на началните учители, които ще преминат специализирани кратки обучения. Това е записано в концепцията, представена от министъра на образованието Красимир Вълчев.
Целта е въвеждането на задължителен възпитателен час, който да подпомогне формирането на морални и социални ценности у децата. Родителите ще могат да избират една от три учебни програми: християнство/православие, ислям или общ курс по добродетели и етика. Теми като честност, съпричастност, уважение и отговорност ще бъдат в основата на всяка от програмите, независимо от избраната посока.
Учениците ще бъдат разпределяни в групи по избор на родителите, подобно на начина, по който сега се организират часовете по физическо възпитание. Вълчев подчерта, че разделението ще бъде само по интереси и потребности, а целта е формиране на толерантност, не обратното. Той увери, че ще се преподават само универсални човешки ценности, които обединяват, а не противопоставят децата.
Министърът допълни, че програмата няма да води до намаляване на часовете по други предмети – ще се направи преразпределение на съществуващите задължителни и избираеми часове. Не се предвижда поставяне на оценки. Въвеждането на предмета може да започне от учебната 2026/2027 г., след необходимите законови промени.
Концепцията е вдъхновена от добри практики в други държави и цели да подкрепи цялостното развитие на децата – интелектуално, емоционално и морално. Вълчев защити идеята с данни, че включването на елементи от религиозното образование може да подобри психичното здраве на учениците, да намали рисковите поведения и да засили емоционалната устойчивост.
Въпреки това, инициативата среща и критики. Родители планират протест пред Министерството на образованието с настояване предметът да не се въвежда, а някои искат и оставката на министъра.
Програмата по „Добродетели и религии“ ще бъде част от по-широк пакет образователни реформи, подготвяни от министерството – включително промени в учебното съдържание, плановете, методите на оценяване и квалификацията на учителите.
Какво ще учат децата?
Първокласниците ще се запознават с понятия като добро и зло, чувства и желания, семейството и приятелството, а във втори клас ще се акцентира на теми като прошка, мъдрост и мирно разрешаване на конфликти. В трети и четвърти клас учениците ще навлизат в по-задълбочени теми – дълг, състрадание, национални герои, будители, светци, както и различия, толерантност, свобода и отговорност.
В прогимназията и горните класове предметът ще се надгражда чрез философски и правни концепции – включително основни етични теории и права на човека.