Възпитанието в добродетели е ключ към създаването на по-хармонично общество – това подчерта министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в интервю за предаването „Седмицата на Дарик“.
Министърът обяви, че от учебната 2026/2027 година в българските училища ще бъде въведен нов учебен предмет, който ще обединява теми за етика, морал и религия. Той ще се изучава поетапно, започвайки от първи клас.
„Основният акцент ще бъде върху добродетелите, а не върху религията“, поясни Вълчев. „Всеки родител ще може да избира дали детето му да изучава етика или религия – православие
или ислям. Основната програма обаче ще бъде неконфесионална, плуралистична и ще залага на общочовешките ценности.“
Според министъра предметът по религия няма да бъде задължителен – за неговото провеждане ще е необходим минимален брой ученици и квалифициран преподавател. При липса на такива условия, учениците автоматично ще преминават към изучаване на етика и добродетели.
Матурите: повече практически задачи, но слаби умения
Министър Вълчев коментира и провелите се наскоро държавни зрелостни изпити, като подчерта, че те са преминали спокойно и без съществени нарушения. В изпитите са били включени повече практически задачи, но се е оказало, че учениците се затрудняват с тях.
„Това е ясен сигнал, че образованието у нас все още е твърде насочено към заучаване, а не към прилагане на знанията“, заяви министърът.
Той подчерта, че българските ученици се справят сравнително добре на изпити с възпроизвеждане на учебен материал, но резултатите от международни тестове като PISA показват слаби умения при решаване на реални проблеми и прилагане на знания в нов контекст.
„Трябва да префокусираме системата – от заучаване към функционална грамотност и развитие на умения“, допълни той.
Подготовка за бъдещето: адаптивност, четене и широка основа
Министърът подчерта нуждата от трансформация на образованието с оглед на бъдещите промени на пазара на труда:
„Днешните деца ще живеят в свят, в който ще сменят професии. Те ще имат нужда от адаптивност и широка професионална подготовка.“
Според него четенето остава фундаментално за изграждането на езикова култура, критично мислене и разбиране на историческите и обществени процеси. В същото време математиката и природните науки продължават да бъдат основни дисциплини, които формират ключови когнитивни умения.
Безплатно обучение по медицина при ангажимент за работа в България
Красимир Вълчев потвърди ангажимента на правителството да въведе безплатно обучение по медицина за студентите, които се обвържат с договор за работа в страната след дипломиране.
„Обучението по медицина е най-скъпо, затова ще бъде обвързано с реализация в български лечебни заведения“, обясни той.
В момента България е страната в ЕС, която обучава най-много лекари на един милион души население, но все още около 25% от завършващите напускат страната. За сравнение – преди години този дял е бил 45%.
Безплатното обучение ще обхване и други защитени специалности, включително медицински сестри и акушерки.